Brandweer wil centrale regioposten

Toegevoegd: 14-01-2008, 10.04 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
MIDDELBURG - Ambtenaren laten werken op enkele centrale brandweerkazernes in de regio en meer gebruik maken van snelle interventievoertuigen.

Met die maatregelen hoopt de Zeeuwse brandweer het probleem van de onderbezette kazernes overdag en te lange aanrijtijden te ondervangen.

Regionaal brandweercommandant Peter van Dijk wijst als voorbeeld naar de gemeente Goes waar enkele ambtenaren van de gemeente, die ook vrijwilliger zijn bij de brandweer, niet op het gemeentehuis werken maar op een brandweerkazerne. Met de moderne communicatiemiddelen is dat voor hun werk geen enkel probleem. Het grote voordeel is echter dat deze vrijwilligers, na alarmering, direct kunnen uitrukken zodat er geen kostbare tijd verloren gaat.

Naast dat uitplaatsen onderzoekt de regionale brandweer of het mogelijk is om meer snelle interventievoertuigen in te zetten. De brandweerkorpsen van de gemeenten Terneuzen en Borssele hebben elk zo'n voertuig. Die zijn met name aangeschaft als verkenningsvoertuigen. Ze rukken bij een calamiteit in de Westerscheldetunnel als eerste uit om snel ter plaatse te zijn en daar de eerste hulpverlening te doen. Deze voertuigen worden echter ook ingezet bij 'normale' incidenten waarbij brandweerhulp nodig is. De vier inzittenden van dat voertuig kunnen er namelijk voor zorgen dat er bij een brand toch voldoende brandweerlieden aanwezig zijn om adequaat op te treden.

Heel wat korpsen in het Zeeuwse zijn overdag namelijk zwaar onderbezet, omdat veel vrijwilligers elders werken. Als een brandweercommandant echter weet dat hij ondersteuning krijgt van een interventievoertuig kan hij wel uitrukken, ook als zijn bemanning voor de eerste tankautospuit nog niet compleet is.

Als de bovengenoemde maatregelen werken, kan de brandweer ook wat gaan bezuinigen op het aantal vrijwilligers. Nu hebben veel korpsen nog een vrijwilligersbestand dat een veelvoud is van de mensen die daadwerkelijk nodig zijn bij een uitruk. Dat bestand is echter zo hoog om toch maar verzekerd te zijn van voldoende mensen bij alarmering.

Als brandweerkorpsen echter weten dat ze ondersteuning krijgen van beroepsmatig personeel en snelle interventievoertuigen kunnen ze toe met minder vrijwilligers waardoor de kosten niet hoeven te stijgen.