Dringen om plekje bij de jeugdbrandweer

Toegevoegd: 21-01-2008, 13.28 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
SINT PHILIPSLAND - Je hoort het regelmatig, dat ze in een dorp brandweerlieden tekort komen. In Sint Philipsland kennen ze dat probleem helemaal niet. Kwestie van een goede jeugdbrandweer. "Heel veel van die gasten stromen als ze volwassen zijn door naar de gewone brandweer", zegt Arco Kunst.

De jeugdbrandweer in Sint Philipsland bestaat veertig jaar en is nog altijd springlevend. Er is zelfs een wachtlijst. "De brandweer leeft gewoon enorm in dit dorp", vertelt Kunst, die als leider aan de jeugdbrandweer is verbonden. De interesse komt tegenwoordig overigens niet alleen meer uit Sint Philipsland zelf, maar uit heel de gemeente Tholen. "Officieel heten we sinds een tijdje jeugdbrandweer Tholen", legt Kunst uit. "Dus moeten we ook jeugd uit andere dorpen toelaten. Toch proberen we dat te beperken tot een kwart. Sint Philipsland blijft toch onze thuisbasis, dan kan het niet zo zijn dat alle kinderen van elders komen."

De aantrekkingskracht zit 'm misschien wel in het feit dat de jeugdbrandweer van Sint Philipsland over het algemeen goed presteert. Op enkele uitzonderingen na komen zowel de junioren als de aspiranten altijd ver bij het landelijke kampioenschap. De landstitel werd al twee keer behaald. "Eigenlijk scoren de Zeeuwse ploegen altijd goed", zegt Jorian van Duuren (18), die jaren bij de jeugdbrandweer zat. "Dat komt, omdat we de lat hier hoger leggen. Bij wedstrijden hier in de provincie waren de opdrachten meestal een stuk moeilijker."

Door de jeugd enthousiast te maken voor het werk, heeft Sint Philipsland nooit problemen om zijn echte korps te bemannen. "Om die reden wilden we een tweede jeugdbrandweer opzetten in de gemeente", zegt Kunst. "Een dorp als Stavenisse zou dat goed kunnen gebruiken. Dat is typisch zo'n kern waar weinig werk is en het moeilijk is om vrijwilligers te vinden, die overdag beschikbaar zijn. Helaas is het niet gelukt. Niet vanwege de jeugd, want onder hen is er genoeg belangstelling voor een tweede jeugdbrandweer. We kunnen alleen geen leiders vinden."

- Het jubileum van de jeugdbrandweer wordt in maart gevierd met een reünie. Meer informatie op: www.reuniejeugdbrandweer.punt.nl.