Oostkapelle heeft eigen defibrillator

Toegevoegd: 26-01-2008, 15.28 uur
Door: Manfred Berrevoets

OOSTKAPELLE - Sinds vandaag is er in Oostkapelle een defibrillator beschikbaar voor openbaar gebruik.

Zaterdagmorgen werd deze officieel in gebruik genomen. Wim van Tatenhove, wethouder van de Geemente Veere en Simon Lous, voorzitter van de dorpsraad in Oostkapelle, verrichtten de openingshandeling.

Door het verband dat om de kast heen zat kapot te knippen werd het apparaat officieel in gebruik genomen. De hart-defibrillator is een initiatief van de dorpsraad. Deze stelde hiervoor een gemeentelijke subsidie van 2000 euro beschikbaar. De Rabobank betaalde de rest van de kosten. De dorpsraad vind deze aanschaf echt een dorpsbelang en veel belangrijker dan het plaatsen van een bankje in het park.

Doordat het apparaat kan praten kan iedereen er mee om gaan. Zodra je het deksel openslaat hoor je een stem die je stapsgewijs de weg wijst. Je kunt niets verkeerd doen, want als de elektroden eenmaal op de borst van het slachtoffer geplakt zijn beslits het apparaat zelf wat hij moet doen. Als iemand geen hartritmestoornis zal het apparaat ook geen schok geven.

Om het apparaat goed te bedienen gaan de veertig leden van de EHBO-vereniging Oostkapelle allemaal een AED-opleiding volgen. De EHBO-vereniging verwacht nog meer aanmeldingen, want het apparaat motiveert mensen om zo'n cursus te doen!

AED bij jou in de buurt?
Op de website www.zeelandhartveilig.nl wordt een database bijgehouden van alle AED's in Zeeland. Deze gegevens worden verwerkt in een landelijke database. Hier kunt u ook zoeken of er in uw woonplaats een AED beschikbaar is. Tevens bied de website informatie over cursussen en trainingen.