Stroom vernielingen Vlissingen opgelost

Toegevoegd: 06-02-2008, 17.49 uur
Door: Politie Zeeland

VLISSINGEN - Politie Zeeland heeft vandaag de laatste verdachte gehoord in het onderzoek naar de stroom van vernielingen in Oost-Souburg en de wijk Westerzicht die werden gepleegd tijdens de laatste jaarwisseling.

Tussen 14 januari en 4 februari zijn in totaal 12 verdachten aangehouden in de leeftijd van 15 t/m 22 jaar. Zij zijn allemaal gehoord over hun betrokkenheid bij de vernielingen. Van deze 12 verdachten zijn er 6 minderjarig. In totaal zijn 4 verdachten voorgeleid voor de rechter-commissaris.

Van deze 4 verdachten zitten er nog 2 in bewaring en 2 jongens zijn onder schorsende voorwaarden heengezonden. De politie denkt tijdens het onderzoek 17 aangiftes van vernielingen te hebben opgelost. De totale schade bedraagt bijna 40.000 euro, vooral veroorzaakt door vernielingen op het station in Oost-Souburg, wijkgebouw Aldegonde, basisschool De Vlieger en kinderdagverblijf Berend Botje.

In ieder geval zullen de gemeente Vlissingen en de NS de schade gaan verhalen op de veroorzakers. Met het verhoor van de laatste verdachte is vandaag een eind gekomen aan dit onderzoek waar 5 politiemensen aan gewerkt hebben.

Tijdens het onderzoek is veel nieuwe informatie naar voren gekomen over andere verdachten en andere feiten die vooral te maken hebben met het opblazen van verkeersborden, prullenbakken en abri' s. Ook dit gebeurde tijdens de jaarwisseling. Naar aanleiding hiervan start de politie een nieuw onderzoek. Verdachten worden verzocht zich vrijwillig te melden omdat zij anders een onverwachts bezoek van de politie zullen krijgen.