Campagne prostitutie ook in Zeeland

Toegevoegd: 20-02-2008, 14.49 uur
Door: Meld Misdaad Anoniem

MIDDELBURG - De politie en Stichting M. beginnen op 19 februari in alle 25 politieregio's met een grote campagne tegen mensenhandel en gedwongen prostitutie. Met folders, advertenties en posters worden mensen opgeroepen misstanden te melden.

De campagne is een vervolg op de actie 'Schijn Bedriegt', die eerder in een beperkt aantal regio's draaide. Die campagne verliep succesvol en zorgde twee jaar geleden voor een verdrievoudiging van het aantal anonieme meldingen over gedwongen prostitutie: 120 tips in 2006 tegen 42 het jaar ervoor. De campagne wordt nu uitgebreid naar het hele land, omdat het tijd is voor een 'verdiepingsslag', aldus Henk Werson van het Expertisecentrum Mensenhandel en Mensensmokkel van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).

Het komende jaar zullen klanten, prostituees en hulpverleners in uitgaansgebieden worden opgeroepen aan de bel te trekken als ze vermoedens hebben van misstanden. Dat de campagne in 25 regio's van start gaat, biedt politiekorpsen de kans er een eigen invulling aan te geven. Zo wordt de campagne in de ene regio toegespitst op misstanden in een bekend prostitutiegebied en in de andere regio op loverboy-problematiek. Het campagnemateriaal, zoals advertenties, flyers en posters, wordt voorzien van een regionaal getinte slogan als '(On)gedwongen seks, ook in Zuid-Limburg?' en 'Loverboy in ons Brabantse land?'.