Kloetinge wint Zeeuwse EHBO wedstrijd

Toegevoegd: 08-03-2008, 20.34 uur
Door: EHBO Goes & Roland de Jong
'S-GRAVENPOLDER - Kloetinge is zaterdag de winnaar geworden van de jaarlijkse Zeeuwse EHBO-vaardigheidstoetsen. De wedstrijd werd gehouden in dorpshuis 't Dorpsleven in 's-Gravenpolder. Er deden zes ploegen mee aan de wedstrijden. Er waren in totaal 7 boxen. In drie daarvan lag de nadruk op ongevallen in de bouw.

Box 1 was een theoriebox, er werden een aantal schriftelijke meerkeuze vragen en juist/onjuist vragen gesteld.

In box 2 was er voor de drie hulpverleners van elke ploeg een afzonderlijke opdracht. De ene hulpverlener moest een man helpen die letsel aan zijn pols had, de ander moest een wielrenner helpen die was gevallen en zijn enkel had verzwikt en de derde hulpverlener moest een vragenlijst over verbanden invullen.

In box 3 kregen de hulpverleners een ongeval voorgeschoteld. Op een bouwplaats was iemand van een steiger gevallen en had een open onderbeenfractuur en een hoofdwond, zijn collega had zich verwond aan een zaag. Belangrijk was in deze box ook het letten op gevaar, daar er een zaag, hout en snoeren op de grond lagen.

In box 4 moesten de hulpverleners de diagnose stellen van wat er was gebeurd, terwijl de hulpverleners niet moesten handelen. Er waren drie slachtoffers: één in shock, één met schouderletsel en een ander slachtoffer met diabetes mellitus die een zogeheten hyper had.

In box 5 werd er weer geklust. Doordat een beunhaas een ander per ongeluk een duw gaf, viel deze met zijn arm in een zaag. Hier ontstond een flinke wond. Hij werd geholpen door 2 hulpverleners, terwijl zijn maat erg ongerust was en gerustgesteld moest worden. Ook hier waren gevaarlijke situaties gecreëerd op de grond waar de hulpverleners op moesten letten.

Box 6 speelde zich ook weer af op een bouwplaats. Een hobbyist had met een cirkelzaag flink in zijn been gezaagd. Zijn dochter viel flauw bij het zien van al dat bloed en moest worden opgevangen door een hulpverlener. Ook hier moesten de hulpverleners opletten op gevaarlijke situaties op de grond.

In de laatste box, nummer 7, was er sprake van een reanimatie en een slachtoffer dat was gevallen en een hoofdwond had, maar daarbij ook buiten kennis was. Dit slachtoffer had een goede ademhaling en kans op nekletsel, waardoor hij niet in de stabiele zijligging gelegd mocht worden.

De winnaar mag de eer van Zeeland gaan verdedigen op 23 mei in Groningen. Kloetinge heeft als winnaar het geluk deze afstand te mogen afleggen en daar de landelijke vaardigheidsproeven te gaan spelen. Koewacht deed buiten mededingen mee, maar ging er wel met de wisselbeker van door.