1 file van totaal 5 km

Mogelijk onderzoek veiligheid duikers

Toegevoegd: 17-03-2008, 17.43 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
TERNEUZEN - De nationale Onderzoeksraad voor Veiligheid bekijkt of er aanleiding is voor een formeel onderzoek naar het dodelijk ongeval met een brandweerduiker van het korps Terneuzen. Dat meldt de PZC.

Woordvoerder Gerrit van der Kooy benadrukt dat de raad geenszins belang stelt in eventueel menselijk falen, noch gaat het de instantie om een schuldvraag. Dat is de taak van justitie en de arbeidsinspectie.

Het is de raad volgens Van der Kooy eerder te doen om het opleidingsniveau en de geoefendheid van de brandweerduikers en het materiaal waarmee zij te water gaan. Een vraag die tevens aan de orde kan komen, is of vrijwilligers wel moeten worden ingezet voor het bergen van voertuigen. Vertegenwoordigers van de raad zijn een vooronderzoek begonnen. Op basis van deze oriënterende rapportage wordt besloten er al dan niet een officiële zaak van te maken, aldus Van der Kooy.

Volgens directeur Frans Captijn van de Veiligheidsregio Zeeland is de duikuitrusting van de brandweer Terneuzen niet ouder dan vier jaar en beschikken de vrijwilligers van het team over alle verplichte diploma's.