EHBO Sas aan de slag met AED's

Toegevoegd: 27-03-2008, 10.17 uur

SAS VAN GENT - De EHBO-vereniging Sas van Gent gaat komende maand aan de slag met het geven van AED-opleidingen. De club heeft sinds deze week de beschikking over twee speciale oefen AED's.

Burgemeester Lonink van Terneuzen heeft de twee AED's dinsdag tijdens de jaarvergadering van de vereniging uitgereikt aan kaderinsturcteur Cor Provoost van de club. De gemeente heeft een subsidie van € 1.000,- verstrekt voor de aanschaf van de schokapparaten, welke overigens alleen voor leerdoeleinden kunnen worden gebruikt. Echt gebruik van de apparaten is niet mogelijk.

De apparaten kunnen gebruikt worden om situaties te simuleren waarbij het gebruik van de AED gerechtvaardigd is. Deze draagbare toestellen worden gebruikt bij personen met een zogeheten circulatiestilstand om het hart weer in een normaal ritme te brengen. Een fibrillerend, trillend hart wordt door middel van een elektrische schok weer in het normale ritme gebracht. Daarnaast moet wel altijd reanimatie worden toegepast.

De club gaat begin komende maand opleidingen starten waarbij mensen kennis kunnen maken met de AED. De bedoeling is dat na de cursus direct 50 mensen in Sas van Gent en omgeving kennis hebben van de werking en het gebruik van AED-toestellen, welke tegenwoordig steeds vaker te vinden zijn in bedrijven en openbare ruimten zoals vliegvelden en gemeentehuizen.

Meer weten over AED'S? Kijk op www.zeelandhartveilig.nl.