Scoutinggebouw Middelburg door brand verwoest

Toegevoegd: 24-03-1991, 15.00 uur
Scoutinggebouw Middelburg door brand verwoest
Door: P.Z.C.
MIDDELBURG - Het onderkomen van de welpen van de scoutinggroep Gouden Cirkel aan de Nassaulaan in Middelburg is zondagmiddag door brand verwoest.

Omstreeks drie uur werd een zware rookontwikkeling waargenomen boven de scoutinggebouwen. Omwonenden waarschuwden ijllings de brandweer, die snel ter plaatse was maar niet kon voorkomen dat het gebouw met waardevolle materialen en herinneringen geheel verloren ging. De brand is vermoedelijk aangestoken. De politie stelt een onderzoek in.

Het is de derde keer in een jaar tijd dat de Gouden Cirkel geplaagd wordt door brand. Vorig jaar trof het vuur tot tweemaal toe het nieuwe clubgebouw, eveneens als gevolg van kwade opzet.

De groep is door het verlies zeer gedupeerd. Voor de ongeveer honderd welpen van de Gouden Cirkel wordt getracht om voorlopig onderdak bij andere plaatselijke scoutinggroepen te krijgen. Het was de bedoeling dat het nu afgebrande gebouw in de toekomst door een stenen pand zou worden vervangen.

Vorig jaar is het eerste stenen onderkomen - geheel door zelfwerkzaamheid tot stand gekomen - van de groep in gebruik genomen. Gebrek aan geld maakt nieuwbouw op korte termijn deze keer niet mogelijk. De Gouden Cirkelgroep gaat een beroep doen op de overheid en het bedrijfsleven om die nieuwbouw toch snel voor elkaar te krijgen.

Het vuur was rond 16.05 uur onder controle.