Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
50 files van totaal 223 km

Calamiteitenweg Terneuzen van de baan

Toegevoegd: 15-04-2008, 18.16 uur
Door: P.Z.C.

TERNEUZEN - Als een proef over de verkeersafwikkeling slaagt, zien wegbeheerders en ondernemingen af van een westelijke calamiteitenweg in Zeeuws-Vlaanderen.

De kosten van een 'rampweg' zijn te hoog, vooral als in aanmerking wordt genomen dat de weg zelden of nooit gebruikt hoeft te worden.


Dat zegt de Terneuzense verkeerswethouder Co van Schaik, voorzitter van het bestuurlijk overleg waaraan ook de provincie, het waterschap, Staatsbosbeheer, ZMF en Dow Benelux deelnemen.

Aan de voet van de Wevelswaaldijk op het Dow-terrein wordt een nieuwe weg aangelegd. Als die weg in de zomer klaar is, kan dit najaar een proef worden gehouden.

De wegbeheerders en natuurinstanties stellen zich voor dat hulpverleners die naar het Valuepark of Dow moeten via de Oostzeedijk, Korte Betteweg en Havenstraat naar de Wevelswaaldijk rijden.

Ambulances, politie- en brandweerwagens kunnen via die dijk, Scheldedijk, Paviljoenweg, Havenweg, Hazenpootweg en Lange Betteweg weer op de N61 komen. Personeel en anderen die van de fabrieksterreinen wegvluchten, rijden over de Scheldedijk tot Hoofdplaat en nemen vervolgens de voor hen meest geschikte weg.

Hulpverleners die het bedrijventerrein van de oostkant willen benaderen, kunnen naast de Herbert H. Dowweg ook gebruik maken van de Lovenpolderstraat. Die straat wordt straks aan de noordkant afgesloten, maar moet bij calamiteiten toegankelijk zijn voor hulpverleningsvoertuigen. De Lovenpolderstraat kan ook door ander verkeer worden gebruikt als bij de tunnel of de sluizen een ongeluk gebeurt dat tot verkeersopstoppingen leidt.

De wethouder benadrukt dat in 45 jaar Dow nooit ernstige calamiteiten te betreuren zijn geweest. "Het is zonde om bijna twee miljoen in het opknappen van een route te steken, ook al omdat vervolgens veel te hard door de polder wordt gereden."

Van Schaik geeft toe dat Dow reserves heeft bij de voorgestelde oplossing. "Het bedrijf vindt dat de fabrieksterreinen nu al moeilijk bereikbaar zijn. Maar aanpassing van de huidige wegen staat los van het calamiteitentracé." Als de proef in het najaar slaagt, kan de calamiteitenroute snel een officiële status krijgen, verwacht Van Schaik.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
P. Haers (15-4-2008 om 23:42)
Tsja, ondertussen gaat de kas voor de veiligheid, ook in de kernen. Nu reeds enkele onnodige verkeersdoden verder door zuunige afweging, de waarde van een mensenleven is op deze manier gemakkelijk bereken, ~ 2 miljoen/ personeelsleden, dus bij 1000 man is dat nog geen 2000 euri, koopje toch....
Bedroefd (15-4-2008 om 21:10)
En als we even verder kijken dan onze spreekwoordelijke neus lang is, gaan we westelijke toegang afsluiten, lovenpolderstraat afsluiten en komen er vanzelf nog langere files aan Terneuzen. En wat gaat dit kosten???
Rst (15-4-2008 om 19:01)
"De kosten van een .......genomen dat de weg zelden of nooit gebruikt hoeft te worden". Als we deze redenering als maatstaf nemen, hoeven we ook geen veiligheidsgordel te dragen in de auto en geen brandweer korps te onderhouden. Veiligheid die allemaal geld kost, en zelden gebruikt wordt.
Cookie-instellingen beheren