Laatste vaardigheidtoetsen brandweer

Toegevoegd: 20-04-2008, 15.03 uur
Laatste vaardigheidtoetsen brandweer
Door: Manfred Berrevoets
TERNEUZEN - Zaterdag vonden de laatste voorrondes plaats van de provinciale brandweer- vaardigheidstoetsen in de klasse 112. In totaal zijn er dan vier voorrondes geweest in deze klasse waar ruim 36 Zeeuwse ploegen aan deel hebben genomen.

Zaterdag deden tien ploegen mee aan de wedstrijd die plaats vond bij het Scheepvaartreparatie-bedrijf Bosman aan de Beneluxweg te Terneuzen. De brandweerploegen kregen een brandmelding bij dit bedrijf waar zij vervolgens werden opgevangen door een medewerker in een lasschort die brandwonden had opgelopen aan zijn arm. Ook werd er gemeld dat er nog een persoon binnen moest zijn.

Bij het betreden van het pand werd er een lichte rookontwikkeling in de bedrijfshal waargenomen. In de loods waren nog enkele machines in werking en achter in de hal was een brandje ontstaan door laswerkzaamheden. Hier werd ook het tweede slachtoffer aangetroffen.

Toen de brand onder controle was en de slachtoffers in veiligheid waren gesteld hoorde men een grote klap en was er een personenauto achter tegen een tankwagen gereden. Door de klap was de kogelafsluiter afgebroken en was een lekkage ontstaan. In de personenauto zat nog een slachtoffer die bedwelmd was geraakt door de vrijgekomen stoffen. Het slachtoffer moest gered worden door de brandweerlieden. Hierna kon het lek worden gedicht waarbij de brandweer gebruik maakte van speciale handschoenen en ademlucht.

De ploegen Torenweg van Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen/Middelburg, Nieuw-Beijerland en Ijzendijke gaan door naar de volgende ronde. Vaardigheidstoetsen vormen steeds een belangrijke voorbereiding op de taken van de brandweer en zijn dan ook bij uitstek een gelegenheid om eens te zien dat de brandweer meer doet dan alleen blussen.

pompierke (22-4-2008 om 16:27)
Nou anoniempje ............. Ik kan je verzekeren dat ze (net als de ploegen op Zaterdag) helemaal van niets af wisten. Zelfs de opstelplaats was niet bekend gemaakt. Ze moesten het doen zoals de wedstrijd normaal ook gaat.
Anoniem (22-4-2008 om 09:11)
Nogal logisch dat je hem dan speelt zoals je hem 'moet' spelen. Is toch niet eerlijk als ze alle in's en out's weten van de baan..!
Pompierke (22-4-2008 om 07:43)
Goh.... ik heb horen zeggen dat Axel eigenlijk op de eerste plaats geeindigd zou zijn. Jammer dat ze niet mee mochten doen omdat ze de wedstrijd al voor gespeeld hadden. Er wordt gezegd dat ze als enige ploeg het scenario hadden gespeeld zoals de jury had gedacht.