Gewonde bij brand in pand Schaepmanstraat Goes

Toegevoegd: 09-12-2005, 09.01 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]

GOES - Het brandweerkorps Goes heeft vanochtend een brand bestreden in een woning aan de Schaepmanstraat  in Goes. Bij de brand is één persoon gewond geraakt.

Rond kwart voor negen 's ochtends werd voor de eerste keer alarm gegeven voor de brand. Toen werden onder meer de tankautospuit 4739 en de ladderwagen 4750 onder prioriteit één ter plaatse verzocht op het brandadres.

Slechts twee minuten later gaf men het sein "middelbrand" en zodoende alarmeerde men ook de tankautospuit 4746 van de post Wolphaartsdijk voor de brand in  de wijk Goese Polder. Deze tankautospuit is echter niet meer ter plaatse gekomen.

Even later werd ook de ambulance 19103 opgepiept om richting de brand te gaan. Een man die zich in de woning bevond werd ter observatie overgebracht naar het Oosterscheldeziekenhuis in Goes. Exacte gegevens over de aard en de ernst van het opgelopen letsel is nog niet bekend.

Wel is inmiddels bekend dat forse schade is ontstaan aan de woning. Volgens Omroep Zeeland is de woning de komende tijd niet bewoonbaar. Volgens de eerste berichten zou de brand zijn ontstaan in de buurt van een computer.

Toen de politie, enkele minuten na de melding, aankwam waren alle bewoners uit het pand. Door een 31-jarige vrijwillige brandweerman uit de gemeente Goes, die in de buurt aan het werk was, is aan de achterzijde van de woning een 3-jarig jongetje opgevangen wat door de 30-jarige bewoner vanaf de bovenverdieping werd aangegeven. Vervolgens heeft de vrijwillige brandweerman ook de bewoner, met een trap, van de bovenverdieping afgehaald.

Op hetzelfde moment als de reddingsactie aan de achterzijde van de woning hebben een 26-jarige rij-instructeur uit Goes en zijn 21-jarige leerling uit Zierikzee, die toevallig passeerden, aan de voorzijde van de woning een ruit vernield. Zij zijn de woning ingegaan om te kijken of er nog bewoners aanwezig waren.

Het jongetje is bij buren uit de Karnebeekstraat opgevangen.  Een hondje, wat tevens uit de woning is gehaald, is met de dierenambulance vervoerd.

Een schadebedrag is nog niet bekend.