LOTUS op zoek naar nieuwe cursisten

Toegevoegd: 28-05-2008, 08.59 uur
MIDDELBURG - De Lotuskring Noord- en Midden Zeeland, de zogeheten studiekring 19, is op zoek naar nieuwe leden.

LOTUS staat voor Landelijke Opleiding Tot Uitbeelding van Slachtof-
fers. Leden van deze vereniging worden ingezet bij oefeningen en
examens van diverse hulpdiensten, zoals de brandweer, de ambu-
lancedienst en de reddingsbrigade. Door te spelen dat ze letsels hebben opgelopen, kunnen de hulpverleners realistisch trainen op het verlenen van hulp aan deze slachtoffers.

Met enige regelmaat houdt de LOTUS een cursus waarin nieuwe leden worden opgeleid om LOTUS-slachtoffer te spelen. De studiekring 19 start in september met een lokale, maar landelijk erkende cursus.

De opleiding bestaat uit twee delen: 1. het grimeren en acteren en 2. het ontwerpen en ensceneren van letsels. Na het eerste onderdeel wordt er een examen afgenomen. Als de cursist hiervoor slaagt, is hij of zij een zogeheten simulatieslachtoffer. Pas na het behalen van het tweede onderdeel heeft de cursist een officieel LOTUS-diploma en wordt hij of zij lid van de LOTUS-kring.

Om aan de opleiding mee te mogen doen moet de cursist een geldig eenheidsdiploma EHBO bezitten, minimaal 18 en maximaal 55 jaar oud zijn, een goede lichamelijke gezondheid en een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid hebben. Ook moet men over veel vrije tijd en inzet beschikken.

Voor de cursus die start in september zijn nog diverse plaatsen vrij. Mensen die interesse hebben kunnen zich tot 1 augustus aanmelden voor een persoonlijk kennismakingsgesprek. De cursus wordt gegeven op de woensdagavond tijdens de oneven weken en duurt ongeveer anderhalf jaar.

Meer informatie is te vinden op http://www.lotus-zeeland.com/. Aanmelden kan via: LOTUS oplei-dingen p/a Raadhuisstraat 25, 4431 AG 's-Gravenpolder. Mailen kan ook: [email protected].