spuitgasten bedenken zelf nieuw plan

Toegevoegd: 30-05-2008, 08.37 uur
Door: P.Z.C.
GOES - Verplaats de brandweerpost 's-Heer Arendskerke niet naar een plek bij het Tiendenplein aan de westrand van Goes, maar naar 's-Heer Hendrikskinderen.

Dan kunnen de vrijwillige brandweerlieden ook in de toekomst hun opkomsttijd halen. Anders vrezen ze dat er een eind komt aan hun professionele hobby. Dat is één van de alternatieven die de brandweervrijwilligers uit 's-Heer Arendskerke de Goese raadsfracties hebben aangereikt.

Gisteren werd het alternatief toegelicht in het stadskantoor. Goes moet de brandweer reorganiseren om een hogere kwaliteit en een betere dekking van het Goese grondgebied te bereiken.

Eén van de aangekondigde maatregelen is verplaatsing van de brandweerpost 's-Heer Arendskerke naar de westrand van Goes. Volgens het college van B en W is de dagbezetting in 's-Heer Arendskerke te mager, waardoor de uitruk overdag problematisch is. Ook voldoet de verouderde kazerne niet meer aan arbo-eisen.

Behalve de post verkassen naar westelijk Goes moet de brandweer worden uitgebreid met zes beroepskrachten. Overdag kan vanuit de kazerne aan de Oranjeweg worden uitgerukt. 's Avonds kunnen vrijwilligers vanuit Goes-West naar branden en calamiteiten.

De twaalf vrijwilligers van de brandweerpost 's-Heer Arendskerke pleiten ervoor de nieuwe brandweerpost ten westen van de Deltaweg te plaatsen. Dan kunnen ze gewoon vrijwilliger blijven, want nu zijn er al brandweermensen die bij brand vanuit 's-Heer Hendrikskinderen naar 's-Heer Arendskerke snellen. Na een melding zitten ze in vier minuten met brandweerkleding aan in de tankautospuit, maar volgens burgemeester Dick van der Zaag scoort dit alternatief qua dekking minder dan westelijk Goes.

De vrijwilligers lanceren nog een alternatief, als er aan de locatie niet valt te tornen. Plaats een manschappenwagen in een garage in 's-Heer Arendskerke, zodat ze toch snel kunnen uitrukken. De gemeente kan dan de huidige kazerne in 's-Heer Arendskerke verkopen. Haalt dat idee het ook niet, dan moet Goes proberen de vrijwilligers onder te brengen bij de nabijgelegen post Heinkenszand. Goes en Borsele werken tenslotte al samen.

Ruud (31-5-2008 om 12:46)
Zeker extra kosten, komen deze functie plaatsen zomaar ineens uit de lucht vallen, de kazerne aan de westkant blijft overdag gesloten hier schiet er niemand mee op, zowel HHK en HAK niet, met de post op HHK wel, en heb je overdag een open post,mensen van Goes west kunnen ook mee rukken.
Jos (31-5-2008 om 00:06)
Ieder dorp of iedere stad z'n eigen brandweerkorps, dat is volgens mij de enige goede oplossing. Men moet daar bestuurlijk meer geld voor vrijmaken! Waardeer de vrijwilligers en probeer er geen halve of hele beroepsen van te maken!
Martin (30-5-2008 om 19:21)
Het is de beste oplossingen aan de westkant van de deltaweg Voor de vrijwilligers en voor het kosteplaatje met al die beroepskrachten!!!