Geen explosieven in wrak Veerse Meer

Toegevoegd: 05-06-2008, 08.47 uur
Geen explosieven in wrak Veerse Meer
Door: P.Z.C.
VEERE - Het Duitse landingsvaartuig dat op vijftien meter diepte in het Veerse Meer ligt tussen Veere en Vrouwenpolder, bevat geen explosieven meer. Dat blijkt uit onderzoek van de duik- en demonteergroep van de Koninklijke Marine.

Duikers van de marine voerden deze week (foto) een onderzoek uit naar het Duitse landingsvaartuig F920, dat 31 mei 1944 verging voor het Veerse Gat. Het landingsvaartuig kon 58 mijnen laden. Het is 49,8 meter lang en 8,55 meter breed en stamt uit 1943.

Het wrak geliefd is bij duikers. Wrakstichting De Roompot, die al jaren onderzoek doet naar de F920, leidde er in 2006 en 2007 al dik duizend duikers naar toe. Volgens woordvoerder Fred Groen zijn er tijdens die excursies geen explosieven gesignaleerd.

Toch werd een duikverbod ingesteld. Ten eerste omdat het schip in de vaargeul ligt en Rijkswaterstaat wil voorkomen dat er naar de oppervlakte flipperende duikers in schroeven van passerende (binnenvaart)schepen terechtkomen.

Ten tweede omdat nooit honderd procent zeker was aangetoond dat het landingsvaartuig explosievenvrij was. Om die reden kamt de duik- en demonteergroep deze week het wrak en de omgeving uit. Omdat het schip op zijn kop en half onder het zand ligt, is dat een behoorlijke klus. Morgen wordt het onderzoek afgerond.

De Wrakstichting hoopt dat de F920 een vrije duikplek mag worden. "We zijn in overleg met Rijkswaterstaat om de vaargeul te verleggen en de duiklocatie te betonnen. Daarvoor is weer overleg nodig met de binnenvaart en pleziervaart."

Redde (5-6-2008 om 17:29)
Lichten die handel