Zeeuwse jeugdbrandweer scoort goed

Toegevoegd: 14-06-2008, 21.27 uur
Zeeuwse jeugdbrandweer scoort goed
Door: Manfred Berrevoets
MIDDELBURG - Zaterdag werden de halve finale jeugdbrandweerwedstrijden gehouden in Krimpen a/d Ijssel. Drie Zeeuwse jeugdbrandweerkorpsen presteerden met de junioren zo goed dat zij door zijn naar de finale.

De toekomstige brandweermannen moesten een brand bestrijden in een werkplaats van een schippersinternaat. Binnen in de werkplaats stond een werkbank en er lag veel hout waardoor er overslag van het vuur ontstond naar een aangrenzende garage.

Één van de werknemers had een bluspoging gedaan, maar had hierbij rook ingeademd. Hij stond met een brandblusser aan de weg om de brandweer op te vangen. Het slachtoffer moest door de brandweer aan de ambulancedienst worden overgedragen en naar het ziekenhuis voor onderzoek.

De wedstrijd werd gewonnen door de ploeg Goes/Borsele met maar liefst 1071 punten. Ook de tweede plaats werd behaald door een Zeeuwse ploeg, Westerschouwen sleepte in het totaal 1060 punten in de wacht. De derde plaats was voor Zwolle en de vierde plaats werd behaald door Haaften/Neerijnen.

De laatste plaats voor de finale werd gehaald door de jeugdbrandweer van Veere met 1019 punten. Net niet door na de finale is de ploeg van Sint Philipsland, deze behaalde 1017 en eindigden op een zesde plaats. De eerste vijf ploegen gaan door naar de finale die in oktober zal plaats vinden.

De junioren van de ploeg Veere kregen zaterdagavond een warm onthaal bij de brandweerkazerne in Zoutelande. Door middel van een waterkanon werd er een waterscherm opgezet waar de winnaars doorheen reden. Verder waren alle ouders opgetrommeld om iedereen te feliciteren. Ook burgemeester Rob van der Zwaag was aanwezig om te junioren de feliciteren met hun overwinning.

Verder waren er op deze dag ook wedstrijden voor de klasse aspiranten lagedruk en hogedruk. In deze klassen wist alleen Westerschouwen zich als enige Zeeuwse ploeg te plaatsen voor de finale. Bij de lagedruk eindigde Westerschouwen als vijfde en Sint Philipsland als achtste. Bij de hogedruk werd Westerschouwen derde en Goes/Borsele achtste.

Jack (14-6-2008 om 21:49)
Geweldige prestatie! Gefeliciteerd, en winnen die finale!
Leiding jeugdbrandweer Veere (14-6-2008 om 21:47)
Jongens, we zijn trots op jullie, gefeliciteerd!!! Leiding jeugdbrandweer Veere