Advocaten klagen over politiegeweld

Toegevoegd: 08-07-2008, 09.12 uur
MIDDELBURG - Vier Zeeuwse advocaten hebben in de PZC van dinsdagmorgen openlijk hun beklag gedaan over het toenemende 'onnodig gewelddadig optreden' door de politie.

De advocaten geven in interviews met het dagblad aan dat regelmatig grof geweld wordt gebruikt om iemand aan te houden terwijl die zich na een telefoontje ook wel vrijwillig zou hebben gemeld op het politiebureau.

Eén van de raadsmannen geeft ook aan dat de politie wel erg vaak
arrestatie-eenheden gebruikt om een aanhouding te verrichten. Ook
dit zou vaak onnodig zijn en daarnaast ook nog eens een traumati-
serend effect hebben. Verder zou de verzekeraar van de politie na
onjuiste aanhoudingen vaak 'opzettelijk' niet snel uitkeren.

Korpsbeheerder Schouwenaar zegt de signalen niet te herkennen. Ook zou er geen toenemend aantal klachten zijn over het optreden van agenten.

Lees het hele artikel.

DeMan (8-7-2008 om 14:56)
Eindelijk gerechtigheid, en nog wel via ons eigen rechtsysteem. De politie moet zich gewoon beheersen, geweld met geweld beantwoorden is nooit goed.
Albert (8-7-2008 om 14:51)
Ik ben lang geleden ook met veel geweld opgepakt , na een telefonische bedreiging, ben mijn auto uitgesleurd door twee man, en heb 6 uur vast gezeten, er is nooit een aanklacht ingediend ik ben ook niet vervolgd, wel 6 weken last van mijn nek gehad ivm onodig geweld
Peerke (8-7-2008 om 14:02)
Als de politie de verkeerde' deur openbreekt dan is daar de burger onbedoeld bij betrokken en dient er zsm schadeloos te worden gesteld. Agenten die voor 1500,-- werken zijn niet gevrijwaard om (on)nodig geweld tegen burgers te gebruiken. Als je daar niet mee omkan dan moet je een ander job zoeken.
Kees (8-7-2008 om 13:23)
Als je ze zelf nodig hebt en ze komen niet lopen je allemaal te klagen en te mopperen. doen ze eens een keer wel iets goeds!!!! is het ook weer niet goed. wat willen je nou eigenlijk allemaal; laat die mensen normaal hun werk doen.
Pieter (8-7-2008 om 13:02)
Overmatig machtsmisbruik is niet het enige dat binnen het politiekorps voorkomt. Ook worden door de politie regelmatig regels overtreden. Misbruik van het voer van de signalen, onnodig rijden op fietspad met politieauto, ect. Ik denk dat het beter is dat een ervaren man de nieuweling begeleid.
Mark (8-7-2008 om 12:58)
Waar gaat het naartoe met nederland....?? Een harde aanpak voor het tuig is het enige dat werkt! Geen woorden maar daden!