Beveiliging bedrijven en winkelgebieden SD moet beter

Toegevoegd: 13-12-2005, 18.07 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant (PZC)

ZIERIKZEE - De beveiliging van bedrijfsterreinen en winkelgebieden op Schouwen-Duiveland moet beter worden georganiseerd. Wanneer ondernemers weigeren samen te werken, ligt het voor de hand dat veiligheid en criminaliteit in de regio een steeds groter probleem worden. Dat was de boodschap tijdens een bijeenkomst gisteravond over veilig ondernemen op Schouwen-Duiveland.

Naar aanleiding van toenemende overlastklachten uit het centrum van Zierikzee wil de politie een structurele overleggroep in het leven roepen met gemeente en ondernemers. Als voorbeeld dient het recreatie-overleg in de Westhoek. Binnen dat platform kunnen problemen rechtstreeks worden aangekaart, zodat er snel actie op kan worden ondernomen. En dat werkt goed, moet campinghouder J. van Baarle toegeven, al mag de gemeente wat hem betreft wel sneller reageren op klachten over kapotte verlichting.

,,Want ook dat is veiligheid.’’ Wethouder A. Croné (economie) verwacht veel van het binnenstadoverleg. Voorwaarde is voor hem wel dat de ondernemers samen optrekken en een vertegenwoordiger van de middenstandsvereniging ZZ Neptunus aanwijzen als vaste gesprekspartner. ,,En dat ze de maatregelen die uit zo’n overleg volgen ook accepteren! Dus niet dat de ene ondernemer paaltjes vraagt om na twaalf uur ’s middags (vracht)auto’s uit de straten te weren en de ander vervolgens klaagt dat hij zijn winkel niet meer kan bevoorraden.’’ Tekenend voor de verdeeldheid onder de Zierikzeese ondernemers was de afwezigheid van bestuursleden van Neptunus. Maar zij waren daarin niet alleen. Beleidsambtenaar openbare orde en veiligheid J. Straver had achthonderd uitnodigingen de deur uitgedaan voor de thema-bijeenkomst. Slechts enkele tientallen ondernemers waren naar het gemeentehuis gekomen om mee te praten over de situatie op het eiland. Een teleurstellende opkomst, moest ook de wethouder constateren, ’maar toch goed genoeg om een begin mee te maken’.

Volgens Straver heeft een aantal ondernemers eerlijk te kennen gegeven geen belangstelling te hebben voor de discussie. Daarin schuilt precies het gevaar wat naar zijn idee op de loer ligt. ,,Kennelijk hebben zij een andere beleving van veiligheid.’’ De criminaliteitscijfers op Schouwen-Duiveland mogen nu nog lager liggen dan gemiddeld, waarschuwde Straver, het platteland krijgt steeds vaker met Randstedelijke uitwassen te maken. ,,Junks worden de stad uitgejaagd en belanden in gebieden waar ze nog rustig hun gang kunnen gaan.’’ Het beoogde binnenstadoverleg moet uiteindelijk leiden tot een veiligheidskeurmerk voor het Zierikzeese winkelgebied. Als ideaalbeeld heeft Straver het Rotterdamse winkelcentrum Zuidplein voor ogen, jaren achtereen het toonbeeld van problemen en door de éénduidige aanpak en vooral onderlinge samenwerking tegenwoordig één van de veiligste centra van Nederland. Het streven is tevens de bedrijfsbeveiliging op Schouwen-Duiveland meer handen en voeten te geven. Nu beperkt de externe controle zich nog tot een handvol grootbedrijven verspreid over het eiland. Wanneer meer ondernemers zich bij de overkoepelde stichting zouden aansluiten, kan het toezicht worden uitgebreid. Croné ziet binnen dat grotere verband zelfs mogelijkheden om beveiligingsbeambten te laten patrouilleren in Zierikzee en Renesse.