Help! Brandweerman te water

Toegevoegd: 10-09-2008, 09.19 uur

De video wordt ingeladen...

VLISSINGEN - Wat gebeurt er eigenlijk als je als brandweerman met ademluchtbescherming te water raakt? Diverse vrijwilligers van de Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen/Middelburg konden dat dinsdag zelf beleven.

De brandweerlieden deden mee aan een oefening in het gebouw van de nieuwe Zwemschool Zeeland aan de Stroomweg in Vlissingen. De vrijwilligers oefenden hoe ze moeten handelen wanneer ze onverhoopt tijdens een inzet te water raken. En dat is opmerkelijk want een dergelijke oefening werd binnen het korps nog niet eerder gehouden.

Onder leiding van Albert Dijkstra konden de brandweerlieden bovendien in de praktijk ondervinden wat er gebeurt als je je reddingsvest laat opblazen, ook al ben je als brandweerman volledig uitgerust. Ook moesten drenkelingen worden vervoerd. De oefening, die in de gaten werd gehouden door twee duikers, verliep geheel naar wens en zal waarschijnlijk vaker uitgevoerd gaan worden.

Martin (12-9-2008 om 12:21)
@Firefighter. O ik dacht dat jullie ook nog standaard perslucht in de auto droegen voor het geval jullie te water raken :-) :-) :-)
Firefighter (11-9-2008 om 21:59)
Nee natuurlijk niet. Heb jij wel een vest aan als je in je auto rijd??
Bart Kevenaar (11-9-2008 om 21:41)
2 Firefighter: Want ik kan mij voorstellen dat wanneer een brandweerauto op weg naar een uitruk moet uitwijken voor een andere verkeersdeelnemer en vervolgens te water raakt je weinig hebt aan het feit dat er red-/zwemvesten aanwezig zijn in het blusvoertuig.
Bart Kevenaar (11-9-2008 om 21:39)
@ Firefighter: deze red-/zwemvesten zijn op het blusvoertuig aanwezig, maar dragen deze mensen ze ook wanneer zij op weg zijn naar een melding?
Firefighter (10-9-2008 om 23:57)
In principe wel als het gaat om een melding bij het water, zoals een schip dat in brand staat of een auto die het water in is gereden. Deze zijn op de blusauto's aanwezig.
Bart Kevenaar (10-9-2008 om 19:22)
Maar ik vraag mij af of de brandweerlieden standaard een reddings-/zwemvest aanhebben wanneer zij op weg zijn naar een melding?