Enkelband voor veroorzaker fatale botsing

Toegevoegd: 11-09-2008, 09.25 uur
Door: P.Z.C.
MIDDELBURG - Aanmerkelijk roekeloos rijden. Dat oordeel velde gisteren de Middelburgse rechtbank over de aanrijding met dode-lijke afloop op 30 januari van dit jaar op de Tractaatweg bij Axel.

Een 26-jarige automobilist uit Terneuzen veroorzaakte die dag daar een dodelijk ongeval door, ondanks het inhaalverbod, een vrachtwagen in te halen. Tijdens die manoeuvre botste hij tegen een tegemoetkomende motorrijder. De motorrijder, de 29-jarige David Blanquaert uit het Belgische Stekene, overleefde die aanrijding niet.
Twee weken geleden oordeelde de officier van justitie nog dat de Terneuzenaar aanmerkelijk onvoorzichtig had gereden. Volgens de rechtbank is dat een te lichte veroordeling van het verkeersgedrag van de man.

"In het donker, in de regen inhalen terwijl er twee dikke doorgetrokken strepen op de weg staan, is echt roekeloos", zei rechtbankpresident J. Hopmans gisteren in een toelichting. Ondanks dat de rechtbank tot een ander oordeel is gekomen dan het Openbaar Ministerie werd de Terneuzenaar wel conform de eis van het OM veroordeeld tot zes maanden voorwaardelijke rijontzegging, zes maanden elektronisch toezicht (enkelband) en een werkstraf van 240 uur. Ook wordt zijn rijbewijs voor een periode van twee jaar ingetrokken.

Een 48-jarige inwoner van Stekene (B) kreeg gisteren een werkstraf van zestig uur. Zijn rijbewijs wordt, voorwaardelijk, voor een periode van één jaar ingetrokken. Ook hij veroorzaakte een dodelijk ongeval. Op 14 november vorig jaar reed hij in Heikant F. van Hoye (64) aan.

De chauffeur was op dat moment verblind door de zon en afgeleid door een foto die vanachter zijn zonneklep op de vloer zijn bestelwagen viel. Volgens de rechtbank reed de man die dag aanmerkelijk onvoorzichtig en had hij te weinig aandacht voor wat er voor hem gebeurde.

Zie ook:
- Dode en zwaargewonde bij ongeluk N62 Axel (30-01-2008)
- Voetganger (64) overleden na ongeval Heikant (14-11-2007)

K (11-9-2008 om 20:06)
Deel 2: Dit is in mijn ogen zwaar falen van justitie, denken ze er bij justitie wel eens aan wat dit met de nabestaande en vrienden, bekenden, collega's doet? Als zo'n idioot binnen de kortste keren weer in de auto stapt? Onbegrijpelijk gewoon.
Edwin (11-9-2008 om 20:05)
Wat een belachelijk en onnozele lage straffen voor deze doodrijders, lang leve het Nederlandse rechtsysteem.
Mario (11-9-2008 om 18:59)
Enkelband?! Niet weten waarmee je bezig bent, iemand doodrijden en dan een straf krijgen die in geen enkele verhouding staat tot wat je teweeg brengt. Schandalig! Waarom wordt deelname aan het verkeer toch gezien als een grondrecht? Dit soort sukkels kunnen we in het verkeer missen als kiespijn!
K (11-9-2008 om 18:46)
Hoe kan zo'n idioot wegkomen met een milde straf en deze nog thuis uitzitten ook, leert iemand die al aardig wat ongelukken veroorzaakt heeft(blikschade) hier iets van? het slachtoffer was een goede collega van me,ik hoop dat ik deze idioot nooit tegenkom ik weet niet wat er dan gebeurt.
Ikke (11-9-2008 om 18:32)
Nou, mijn oordeel is: Als je 26 bent, en je weet NOG STEEDS NIET de betekenis van doorgetrokken strepen, dan leer je het nooit meer. Dus dat roze briefje voorgoed afpakken, en laten fietsen. Hopelijk weet ie wel wat een fietspad is??
Niels (11-9-2008 om 17:27)
Als dit de rechtspraak in nederland is, ben ik benieuwd wat je in dit land moet doen om achter de tralies te belanden.