Wemeldinge 8e op landelijke brandweerfinale

Toegevoegd: 14-09-2008, 21.54 uur
Wemeldinge 8e op landelijke brandweerfinale
WEMELDINGE - De brandweer van Wemeldinge heeft zaterdag de achtste plaats behaald in de landelijke finalewedstrijd in de klasse TAS HD.

Vanuit de direct naast de Efteling gelegen brandweerkazerne van de groep Kaatsheuvel werd zaterdag begonnen met de landelijke finaleronde van de hoge druk wedstrijden voor de brandweer. Middels een aantal voorrondes waren de beste twaalf Nederlandse ploegen geselecteerd, waaronder dus ook Wemeldinge.

De spuitgasten moesten een door de brandweer van Kaatsheuvel en het ABWC (Algemeen Brandweer Wedstrijd comité) uitgezet oefenscenario spelen in een oud huis. Tijdens het aanrijden kregen de brandweerlieden te horen dat er in het huis mogelijk brand woedde en dat dit via alarmnummer 112 door een passant gemeld was.

Omdat het gemelde adres bij de politie bekend was als een probleemadres (er zou regelmatig sprake zijn van huiselijk geweld) waren ook meteen de politie en de ambulance gewaarschuwd door de meldkamer. Zodoende kwam de brandweerwagen achter twee fietsende agenten aan bij het brandende pand.

De brandweerlieden kregen meteen de mededeling dat de bewoners, een man en een vrouw, een probleemgezin vormden. Tijdens het verkennen van het pand werd als eerste de hevig blaffende hond van het gezin gevonden en afgevoerd, daarna werd de man gevonden die na het stichten van de brand zichzelf van het leven had beroofd.

Op de boven verdieping vond men de vrouw die achter de brand opgesloten zat. Voor eigen veiligheid moest eerst de brand bedwongen worden waarna men de vrouw kon redden. Na het blussen van de brand konden de brandweerlieden weer inpakken en was het scenario ten einde.

's Avonds werden in de brandweerkazerne van Kaatsheuvel de prijzen uitgereikt. Helaas mocht ook dit jaar de trofee, een bronzen brandweermannetje, niet mee naar Zeeland. Zeist werd namelijk eerste. De ploeg van Wemeldinge werd achtste. Toch een mooie prestatie.

Marco (15-9-2008 om 22:46)
Mannen gefeliciteerd, Jullie horen bij de beste acht van nederland. We zijn trots op jullie.
Arie (14-9-2008 om 22:43)
Mannen, gefeliciteerd! Veilig gevoel om zo'n goed brandweerkorps op het dorp te hebben.