Kritiek op voorstel brandweerkorps Goes

Toegevoegd: 10-10-2008, 11.28 uur
Door: P.Z.C.
GOES - Neem zowel een besluit over de komst van zes nieuwe beroepskrachten bij de Goese brandweer, als over de plek van een nieuwe brandweerpost aan de westrand van de stad.

Dat wensen de Goese fracties van VVD, SGP/ChristenUnie en PvdA. "Dan kunnen we een integrale afweging maken", zei Paul Colijn (SGP/CU) gisteren in de commissie.

Het college van B en W wil het besluit knippen: 23 oktober kan de raad instemmen met de komst van zes nieuwe beroepsbrandweermensen en in de maanden daarna wordt samen met de vrijwilligers van de op te heffen post 's-Heer Arendskerke gekeken naar de beste locatie voor een nieuwe, kleine kazerne, net ten westen of ten oosten van de Deltaweg.

Verplaatsing is nodig om aan nieuwe kwaliteitsnormen voor de brandweer te voldoen. De fracties steunen op zich de verbetervoorstellen, hoewel sommige aanhikken tegen een jaarlijkse extra uitgave van 435.000 euro die daarmee gepaard gaat.

VVD, SGP/CU en VVD willen echter in één keer een besluit nemen over nieuwe beroepskrachten en de plaats van de nieuwe post. Volgens hen heeft de komst van beroepskrachten, die overdag ook zouden moeten uitrukken bij calamiteiten, wel een relatie met de nieuwe post en de toekomst van de vrijwilligers.

De te kiezen plek heeft immers gevolgen voor brandweervrijwilligers van de post 's- Heer Arendskerke. Zij hebben een alternatieve locatie net ten westen van de Deltaweg aangedragen, zodat alle ploegleden de aanrijtijd halen. Vrijwilligers uit het westen van Goes zouden via het fietstunneltje met scooters kunnen komen, want de Deltaweg is een tijdbarrière. Gezien de betere dekking van het grondgebied geeft het college de voorkeur aan een post op of rond het Tiendenplein.

De meeste fracties willen de vrijwilligers als het even kan binnenboord houden. Brandweervrijwilligers zelf voorzien een uittocht als beroepskrachten steeds eerder op de bluswagen zitten of als ze jaren moeten wachten op een vacature bij de post Heinkenszand. Het ziet ernaar uit dat een aantal fracties 23 oktober uitstel zal vragen. Burgemeester Dick van der Zaag ziet dat niet zitten, omdat de Goese brandweer 1 januari 2010 voor alle taken een 'zes plus' moet scoren en de tijd dringt.

B. (10-10-2008 om 23:11)
Beroeps en vrijwilligers kan.Goede aanvulling op elkaar. over geld zeuren is niet nodig, gaat over onze veiligheid daar moet je niet op bezuinigen! er wordt een centrale plek gezocht voor de kazerne, prima toch.er zijn ook korpsen met een tekort!!hier komt er geld en mensen bij, prima!
Tja (10-10-2008 om 22:25)
Er wordt meestal reclame op televisie gemaakt, kom bij de land-,luchtmacht, marine of deze pet past bij jou (politie), maar je ziet geen reclame kom bij de brandweer of ambulance. Dus met andere woorden, de brandweer- en ambulancemedewerkers worden als een niet overheidse instelling ingedeeld.
Bandit (10-10-2008 om 18:28)
Sorry, maar in de jaren is het ook echt verkeerd gegaan. Vrijwilligers moet een aanvulling zijn voor een beroepskorps. Nu draaien posten zo goed als alleen op vrijwilligers die in hun vrije tijd uitrukken. Ook al hebben ze borreltje op. Wat gewoon te veel gebeurd. Dus liever beroepskorps
Dave (10-10-2008 om 16:03)
Brandblussertje snapt niet waar het over gaat. Het gaat niet om de post Oranjeweg maar om het verplaatsen van de post 's-Heer Arendskerke. Daarnaast zijn de beroepskrachten niet primair voor de uitruk, maar voor andere taken zoals preventie.
FIKKIE (10-10-2008 om 15:39)
Er kan van alles veranderen maar wat ze ook veranderen er zal altijd kritiek op de brandweer blijven bestaan. Wat natuurlijk onzin is, vroeger ging het wel en nu hebben ze ineens overal wat op te klagen. De lol van vrijwillige brandweerman(vrouw) gaat er op zo'n manier wel af.
M (10-10-2008 om 13:41)
Goed om te horen dat er nog nagedacht wordt over het behouden van de (goedkopere) vrijwilligers. Want wat een verspilling van geld, kennis en kunde om opgeleidde vrijwilligers zomaar buiten de deur te zetten. Hoop dat de alternatieven en eerder gemaakte afspraken echt serieus genomen worden.