RTL Nieuws klaagt over rechtzaak Zaamslag

Toegevoegd: 13-11-2008, 22.22 uur

MIDDELBURG - RTL Nieuws heeft bij de Middelburgse rechtbank geklaagd over het feit dat zij niet bij de rechtzaak van de in Zaamslag vermoorde Peter Herwegh aanwezig mocht zijn. Dat meldt DeJournalist.nl.

Omroep Zeeland, de PZC en een verslaggever van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) mochten als enige bij de behandeling van de zaak aanwezig zijn. De zaak vond achter gesloten deuren plaats, maar voor deze drie media had de rechtbank een uitzondering gemaakt. En dat is tegen het zere been van RTL Nieuws. Zij vindt dat de rechtbank onterecht ongelijkheid creërt tussen de verschillende media. Er is immers een 'willekeurige scheidingslijn' getrokken tussen de media, aldus RTL.

RTL hoopt dat in de toekomst bij soortgelijke rechtzaken overleg mogelijk is zodat de pers toch verslag kan doen van de zitting, bijvoorbeeld door een ruimte in te richten van waaruit de zitting op een televisie te volgen is.

Voor zover bekend heeft de rechtbank nog niet gereageerd op de klacht van RTL Nieuws, die overigens ook kenbaar is gemaakt bij de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak.

PeterH (14-11-2008 om 12:46)
Naar mijn mening zou media aanwezig MOETEN zijn bij dit soort zaken ongeacht leeftijd van de verdachte, aard van de zaak etc, omdat het zaken van maatschappelijk belang betreffen.
Mark (14-11-2008 om 12:01)
Heel Nederland mag weten wat voor een afschuwelijk misdrijf er is aangericht door de dader in kwestie,dus ook buiten Zeeland, want zoiets mag nooit meer gebeuren!, sterkte aan de nabestaanden.
Jacqueline (14-11-2008 om 11:06)
Zijn ze bij RTL niet goed wijs. We hebben het niet over een circus, maar over een veroordeling voor moord. En dan moet je respect opbrengen voor de nabestaanden, want die hebben nu genoeg te verduren.
Liesje (14-11-2008 om 09:47)
Lekker belangrijk zeg. Het is toch veel erger dat de dader maar zo'n kleine straf waarschijnlijk weer gaat krijgen?
Axelaar (14-11-2008 om 09:22)
Perfect! Ik zou ook niet op de"campingzenders" zitten te wachten!
Patrick (14-11-2008 om 08:21)
Onterecht geweigerd! Waarom mag deze zaak het daglicht niet volledig zien?, wat volgens mij de enige reden voor weigering is. Wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten!