Zeeuwse jeugdbrandweerwedstrijden

Toegevoegd: 17-11-2008, 08.50 uur
Zeeuwse jeugdbrandweerwedstrijden
Door: René Proos
'S-GRAVENPOLDER - Zaterdag is in 's-Gravenpolder een vaardigheidstoets gehouden voor de Zeeuwse jeugdbrandweer.

Als locatie voor de wedstrijden was gekozen voor een uienverwerkingsbedrijf aan de Baarlandsezandweg in 's-Gravenpolder. Hier was in een tweetal loodsen een scenario uitgezet voor de aspiranten en de junioren.

De aspiranten kregen tijdens het aanrijden naar het brandadres de melding dat er een binnenbrand was ontstaan in een kachel in de werkplaats van het bedrijf. De brand was zo hevig dat er sprake was van overslag naar een naastgelegen loods.

In deze loods was nog een werknemer aanwezig die niet op eigen kracht naar buiten kon. De aspiranten kregen de opdracht om de persoon te redden en de brand te blussen. De junioren kregen te maken met een buitenbrand met overslag naar binnen.

Aan de achterzijde van een loods was door onbekende oorzaak brand ontstaan. Een onderhoudsgarage die zich in de loods bevond liep hierbij direct gevaar. Omdat er geen personen meer in het pand waren kon na een verkenning gelijk worden gestart met de bluswerkzaamheden. Hiervoor werden twee stralen lagedruk ingezet.

Bij de aspiranten scoorde de groep Borsele-Goes behoorlijk Goed. Met haar twee ploegen bezette ze de eerste en tweede plaats. Veere werd derde. Bij de junioren was de eerste plaats voor Bruinisse, gevolgd door Sint-Philipsland en Middelburg 2.

Gerbert (17-11-2008 om 19:37)
Cool man!!!!!!!!!!!!!!! kunne zu ok gin jeugdbrandweer in krabbedieke beginne? Dat zou cool weze. Dit is een voorstel aan de burgemeester en natuurlijk de brandweermannen van krabbendijke. Als die een beetje meewerke hebbe we zo een jeugdbrandweer kweet zeker dat er dan veel zich eigen aanmelde.