Brandweerduikteams in het nauw

Toegevoegd: 17-11-2008, 09.17 uur
Door: P.Z.C.
MIDDELBURG - Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen wil een
landelijke discussie over de inzet van vrijwillige brandweerdui-
kers. "Misschien moeten we toe naar alleen reddende duiken
en niet meer bergend", aldus de voorzitter van de Veiligheids-
regio Zeeland.

Sinds een aantal ongelukken, waaronder met een lid van het Ter-
neuzense duikteam in maart dit jaar, zijn de eisen voor oefeningen
en inzetten aangescherpt. Tegelijkertijd is de arbeidsinspectie
begonnen met het doorlichten van alle brandweerduikteams in Nederland.

Tholen werd pas met zo'n bezoek vereerd en werd daar niet vrolijker van, aldus burgemeester Willem Nuis.

"Ga je handhaven op het doel (veiligheid) of op de letter? Natuurlijk staat veiligheid voorop. Die jongens zijn niet voor niks Nederlands kampioen geworden! Wanneer ze dan te horen krijgen 'dit klopt niet en dat moet anders', werkt dat buitengewoon demotiverend. We moeten oppassen niet in een heel krampachtige situatie te belanden, waarin niemand meer een voet vooruit durft te zetten, bang dat het fout gaat. In dit landje begint steeds meer een cultuur te ontstaan van wijsheid achteraf. Er valt altijd wel iemand aan te wijzen als schuldige."

Lonink kan zich de reserves van zijn collega goed voorstellen. Al vindt hij het bij dit werk niet vreemd dat professionele eisen aan vrijwilligers worden gesteld. "Maar misschien moeten we dan ook maar eens goed kijken naar de taken van de brandweer."

Terneuzen wacht al acht maanden op de uitslag van onderzoeken naar het duikongeval in het kanaal bij Westdorpe. Arbeidsinspectie, de nationale Onderzoeksraad voor de Veiligheid en het Openbaar Ministerie (OM) houden zich met de kwestie bezig. Het OM heeft zich lange tijd gericht op individuele strafvervolging. "Die kou is uit de lucht", zegt Lonink, "maar het heeft wel heel lang gedrukt op onze brandweermensen."

Justitie concentreert zich nu vooral op de aansprakelijkheid van de gemeente (de werkgever). Het duikteam Terneuzen wordt ondertussen aan de kant gehouden. Met als gevolg dat sindsdien al zes keer de hulp van het team uit Middelburg moest worden ingeroepen, aldus Lonink. Wel is recent besloten dat de ploeg de oefeningen mag hervatten.

Berg (18-11-2008 om 21:38)
Beste Bassie, even een vraag, hoe kom je er bij dat er geen plan is( en een plan +) bij duiken En in deze een brandweerduik????? Ik WEET dat dat wel het geval is, en dan heb ik het over het brandweerduiken!!
Hennie (17-11-2008 om 13:26)
Bassie wat ik zeg is niet kort door de bocht maar geschreven uit pure ervaring. De regels worden vaak opgesteld door hooggeplaatste mensen die zelf nouwelijks met de praktijk te maken hebben gehad maar wel wat in de pap hebben te brokkellen. Als ze praktijk ervaring hadden zouden ze zich bedenken
Bassie (17-11-2008 om 13:11)
Hennie, wat je zegt is erg kort door de bocht en klopt niet. De regeltjes worden gemaakt in overleg met vakmensen uit de praktijk. Je geeft eigenlijk zelf aan waarom het wel eens misgaat.. Door wisselende omstandigheden en het niet hebben van een plan (en plan B voor als het misgaat) bij duiken.
Hennie (17-11-2008 om 12:36)
Vervolg: De regels worden opgesteld door theorie mensen en ook gecontroleerd door theorie mensen en kijken dus alleen naar de lettertjes. Maar in de praktijk blijkt dit niet of nouwelijks werkbaar. Het wordt tijd dat de regelgeving word aangepast in overleg met de praktijk mensen.
Hennie (17-11-2008 om 12:35)
Op papier kloppen de arbo regels perfect echter in de praktijk blijken deze regels vrijwel nooit te werken daar deze dan niet blijken te stroken met de werkelijkheid daar de regelgeving geen rekening houd met werkelijke en wisselende omstandig heden.