Onderzoek naar spookfacturen Scrappy's electronics

Toegevoegd: 22-11-2008, 16.34 uur
MIDDELBURG - De politie is een onderzoek gestart naar een bedrijf uit Den Haag dat spookfacturen stuurt. Zeker honderd Zeeuwen hebben brieven gehad.

De brieven zijn verzonden door een bedrijf dat zich 'Scrappy's Electronics' noemt. In de brief, die telkens hetzelfde factuurnummer vermeld en welke is verstuurd naar tientallen zo niet honderden adressen in Nederland, wordt gesproken over een bestelling voor Sony DVD's die afgeleverd zal worden in Enkhuizen.

In de brief staat vermeld dat het verschuldigde bedrag wordt afge-
schreven via een éénmalige incasso. En dat terwijl de ontvangers
niets hebben besteld. De politie heeft meldingen gekregen uit
onder meer Hansweert, Middelburg, Vlissingen en Zierikzee.

De politie geeft het dringende advies niet op vragen uit de brief in te gaan en om niet het 0900-nummer te bellen dat in de brief vermeld staat. Dat nummer kost immers geld en vermoedelijk is het de bedoeling van de afzender om op die manier inkomsten te genereren. Het is overigens onduidelijk of ook daadwerkelijk incasso's zijn gedaan. Mensen waarbij dit wel is gedaan kunnen deze overigens terug laten draaien via hun bank.

Op internet wordt overigens al druk gespeculeerd over de herkomst van de brieven. Een groot deel van de mensen die een factuur heeft gehad lijkt echter in het verleden een bestelling te hebben geplaatst bij Opus Supllies, een bedrijf dat via het internet onder meer DVD's en inkt verkoopt. Wat de connectie tussen de verzender en dit bedrijf precies is, is echter onduidelijk.

Kevin koudenburg (25-11-2008 om 16:23)
Ook ik heb een factuur van "scrappy electronics"ontvangen. Ik heb in het verleden regelmatig een bestelling gedaan bij opus supplies, die zullen er wel mee te maken hebben aangezien ik niet de enige ben die ook bij opus besteld en deze problemen heeft.
Oke (23-11-2008 om 19:28)
Goed opgemerkt Piet, de factuur inderdaad retour zenden. Dan kost het Scrappy geld i.p.v dat ze er rijk van worden.
Postbode Ferry (23-11-2008 om 16:24)
Ook ik heb de rekening ontvangen en diverse bezorgd in sas van gent. zijn toch weer 3 bedrijven goed mee. TNT voor het bezorgen KPN voor telefoonkosten en de KVK voor het aanvragen van uittreksel kosten 2.50 maar was wel ff schrikken.
Le Blanc (23-11-2008 om 16:24)
Ik heb gisteren 22-11-2008 een nota ontvangen van Scrappy's Electronics van 166,15 Euro voor Sony dvd box 110 rewitable, maar er is mij niets bekend van een order bij dit bedrijf, alleen ik heb in het veleden wel eens een bestelling bij opus geplaatst. Ik let zeer goed op mijn bankrekening
Ronald (23-11-2008 om 14:47)
Heb 2 jaar gelenden iets bij Opus besteld en bij een ander af laten leveren. Daar kwam dus een nota op mijn naam. € 166,15 voor 3x 100 Sony DVD's. Mogelijk dus 2 jaar terug in de tijd om te ontdekken waar de oorzaak ligt. Hopenlijk geen oude Hardware op de vuilstort want dat zou slordig zijn OPUS!
Maarten (23-11-2008 om 14:31)
Ik heb in het verleden ook vaak bij Opus besteld en altijd zonder probleem, ik denk en hoop dan ook niet dat Opus hier achter zit! Ik hoop voor jullie dat het allemaal goed wordt geregeld!