OM seponeert zaak Zeeuwse Schaapskudde

Toegevoegd: 30-01-2009, 12.50 uur
MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie te Middelburg heeft besloten de zaak tegen Stichting de Zeeuwse Schaapskudde en de eerste herder te seponeren.

Op 31 oktober 2007 werd aangifte gedaan van verwaarlozing en onthouding van medische zorg aan schapen van de schaapskudde. Naar aanleiding van de aangifte heeft de politie Zeeland uitgebreid onderzoek verricht.

Gedurende dit onderzoek zijn verschillende personen gehoord waaronder (ex-)vrijwilligers, bestuursleden van de stichting en overige getuigen. Tevens zijn een aantal deskundigen op het gebied van dierenverzorging gehoord.

Er waren meerdere aantijgingen tegen de eerste herder. Uit het uitgebreide onderzoek en verklaringen van deskundigen is gebleken dat deze grotendeels onterecht zijn en voor het overige niet bewijsbaar. Zo wordt hij beschuldigd van zaken die hebben plaatsgevonden tijdens zijn afwezigheid.

Een ander verwijt was de dieren niet tijdig voorzien van voedsel en water; hiervoor bleek een gegronde reden te zijn. Voor het inhumaan doden van schapen was onvoldoende bewijs dat deze dieren tijdens de handelingen van de herder nog in leven waren.

De zaak is inmiddels geseponeerd en de betrokkenen zijn hierover geïnformeerd.

Dierenvriend (1-2-2009 om 08:08)
Ja inderdaad wij eten en drinken toch ook? dus de beesten willen ook op tijd hun eten en drinken hebben als je dat niet kan moet je niet met beesten gaan werken
Inge (30-1-2009 om 19:23)
Geen enkele reden is een excuus om dieren niet van water en voedsel te voorzien. Hier kan ik echt boos om worden.