Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
23 files van totaal 67 km

Jezelf onderscheiden is belangrijk bij beginnen van webshop

Toegevoegd: 19-08-2022, 09:40 uur - In samenwerking met: Ondernemeneninternet.nl



Foto: Pexels - Antoni Shkraba

Er zijn veel redenen te noemen waarom het beginnen van een webshop een goede keuze is. Wanneer je een product of dienst wilt verkopen bereik je met een online winkel een veel groter publiek. Online winkelen is nog steeds enorm populair. Het opstarten van een webshop is relatief eenvoudig en dus voor velen haalbaar. Het geeft flexibiliteit en je kunt werken vanaf elke locatie. Wil je een webshop beginnen, dan moet je er echter rekening mee houden dat je niet de enige bent. Daarom is het belangrijk dat je je onderscheid van de rest. Doe je die niet, dan ga je verloren in het enorme aanbod dat er al is. Hoe zorg je er nu voor dat jouw webshop eruit springt en dat je succesvol wordt en blijft?

Professionele uitstraling

Een succesvolle webshop valt of staat met een professionele website. Dat klinkt als een open deur, toch blijft dit voor veel ondernemers een valkuil. De webshop moet er aantrekkelijk uitzien en gebruiksvriendelijk zijn. Dat betekent allereerst dat er een duidelijke structuur moet zijn. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn voor de klant waar hij naartoe moet navigeren en hoe ze het product kunnen kopen. Is er hierin geen overzicht, dan haakt de klant al snel af. Gebruik professionele foto’s en voeg heldere beschrijvingen toe. Naast uiterlijke kenmerken van de website is ook de bereikbaarheid enorm belangrijk. Het is erg vervelend voor klanten wanneer de site niet goed werkt of er vaak uit ligt. Het systeem waarmee de website gebouwd wordt speelt hierin een rol. Doe onderzoek naar wat voor jou het beste systeem is. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor kant-en-klare software, maar ook voor een opensource systeem, waarbij je de webshop zelf programmeert. Hiervoor is wel meer technische kennis vereist.

Uniek product of aanpak
Een webshop beginnen is niet origineel. Je product of dienst die je daarop aanbiedt moet dat dus wel zijn. Wat is de reden waarom klanten specifiek bij jou een product kopen en niet bij de concurrent? Daarin moet je jezelf onderscheiden. Dit kan zijn door een unieke twist op een al bestaand product. Maar ook bijvoorbeeld door het bieden van uitstekende service. Niet elke ondernemer snapt hoe je het runnen van een eigen webshop het beste kunt aanpakken. Wanneer jij voor je klanten klaarstaat en je onderscheid door middel van een oprechte en eerlijke klantenservice dan komen klanten snel weer bij je terug als ze een goede ervaring hebben gehad.

Ken je doelgroep
Wil je producten verkopen dan stel je daar een doelgroep voor vast. Hierdoor kun je inspelen op de specifieke behoeftes en wensen van je potentiële klanten. Het is dan ook van belang om je doelgroep door en door te kennen. Hiervoor kun je een doelgroeponderzoek uitvoeren. Waar begeven zij zich, wat zijn hun interesses en waarom zijn ze op zoek naar jouw product? Wat is hun leeftijd, inkomen en wat zijn de normen en waarden? Vragen die je allemaal moet zien te beantwoorden voordat je een marketingstrategie gaat bepalen voor je webshop. Wanneer je over deze informatie beschikt kun je inspelen op die behoeften en je webshop zo inrichten dat het volledig aansluit bij de bezoekers.

Persoonlijke benadering
Mensen kopen graag een beleving. Een totaalplaatje waarbij ze worden meegenomen in het verhaal van jouw ondernemerschap. Heb je een verhaal te vertellen, doe dan dan ook. Je moet dus opvallen door klanten op een persoonlijke manier te benaderen. Mensen zijn sneller geneigd een product te kopen waar ze een gevoel bij hebben. Wanneer ze de mens achter de webshop kennen, of het verhaal dat eraan vooraf ging, voelen ze sneller een persoonlijke connectie. Stap dus uit de schaduw en treed naar voren als hét gezicht van je eigen webshop. Het inzetten van social media is hiervoor een geschikt medium. Hierop kun je uitgebreider ingaan op vragen, foto’s plaatsen (zowel zakelijk als privé) en een band opbouwen met je publiek.

Sta achter je product
Tot slot is het noodzakelijk dat jij als webshop eigenaar volledig achter je eigen product staat. Wil je je klanten persoonlijk aan je binden dan moet die connectie authentiek zijn. Ze prikken al snel door je heen wanneer je niet oprecht bent. Zorg dus dat je alle ins en outs van je product kent en weet waar je voor staat. Zo maak je het voor jezelf ook leuk om de verkoop vanaf je webshop te blijven volhouden. Je kiest ten slotte zelf uit wat je wilt gaan verkopen. Op deze manier bouw je aan een succesvolle onderneming die blijvend is.


« Ga terug


Cookie-instellingen beheren