Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
16 files van totaal 55 km

Campagne: '90 procent rijdt hier te hard'

Toegevoegd: 20-05-2016, 09.30 uur
Door: Roland de Jong

OVEZANDE - Vanaf maandag wordt bij de Kolaardsweg en de Hoofdstraat in Ovezande aandacht gevraagd voor de geldende maximumsnelheid. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat maar liefst 90 procent van de weggebruikers hier te hard rijdt.


In het kader van de provinciale snelheidscampagne 'Bedankt dat je langzamer rijdt!' zal via allerlei uitingen de geldende limiet van 30 kilometer per uur worden benadrukt. Omwonenden gaan de straat aankleden met lantaarnpaalborden, spandoeken en vlaggen. Daarnaast worden kliko's voorzien van 30km-stickers en worden graffiti- en krijtuitingen aangebracht op de weg.

“Deze middelen herinneren de weggebruikers op een positieve manier aan de geldende snelheidslimiet van 30 km/uur”, zo legt een campagnewoordvoerder uit. En dat actie nodig is blijkt wel uit de cijfers. “Snelheidsmetingen laten zien dat 90% van de bestuurders in bovenstaande straten de snelheidslimiet van 30km/uur overschrijdt. 41% van de bestuurders rijdt zelfs harder dan 40 km/uur”, zo meldt de provincie.

Ook buiten de bebouwde kom overschrijdt 87% van de bestuurders de snelheidslimiet van 60 km/uur. “43% rijdt zelfs harder dan 70 km/uur. Dit zorgt voor een verkeersonveilige situatie in en rondom deze straten van Ovezande”, aldus de woordvoerder.

Volgens de provincie weet vrijwel elke overtreder wel degelijk wat de limiet is. “Bijna 94 procent van de bestuurders weet wat de geldende limiet is maar bijna driekwart van de bestuurders rijdt onbewust te hard. De campagne probeert dit onbewuste gedrag op een positieve manier te beïnvloeden.”

Tijdens de campagneperiode, tot half juni, zal de politie ter plekke regelmatig controles uitvoeren.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
achiel (20-5-2016 om 16:46)
Dan is het duidelijk dat de daar geldende limieet niet klopt. Het wegbeeld is waarschijnlijk van een normale 50km/h bebouwde kom.
Kees Tramper (20-5-2016 om 16:20)
Dit is helaas in andere dorpen en steden niet anders. In Kapelle mag je in een ook maar 30 Km per uur maar velen rijden er harder. Ik denk 80% terwijl er veel kinderen spelen. Het zelfde in Goes Noord en ik vrees voor meer dorpen en steden. Als er dan een kind over steekt ben je altijd te laat.
wim (20-5-2016 om 15:42)
en van die 90 procent zijn er 80 procent bewoners
f (20-5-2016 om 15:26)
Ah das diezelfde ontsierende flauwekul als waar Magrette mee is volgehangen laatst... Vraag me af of het daadwerkelijk iets heeft opgebracht behalve werk voor de laserende agenten ter plaatse.. Los daarvan is 60km/h op buitenwegen nutteloos. Cijfers over de afgelopen jaren hebben aangetoond dat het aantal dodelijke ongevallen op wegen die van 80 naar 60 omgevormd zijn niet is gedaald helaas. Mij lijkt het meer zinvol om te investeren in separate fietspaden naast een 80 weg en andere omzoming of groenstrook (bomen naast de weg zijn bij een ongeval verantwoordelijk voor een groot deel van de verkeersdoden) mvg,f
robert (20-5-2016 om 14:41)
Ik begrijp best dat er 30 km zone's zijn, maar iedereen ook de mensen die nu klagen rijden hier te hard ik zelf merk dat ook, in werkelijkheid is 30 km eigenlijk niet haalbaar, ik weet 100% zeker dat 99% van de mensen hier te hard rijd, let zelf maar eens op dan zal je zien dat je te hard rijd, die 30 kam is een nobel streven maar werkt echt niet
Marcel (20-5-2016 om 14:12)
En hoeveel van deze 90% woont in dezelfde straat?
Cookie-instellingen beheren