Gekantelde truck op A4 maakt Zeeland slecht bereikbaar

Toegevoegd: 20-09-2006, 08.14 uur
Door: BN/DeStem
WOENSDRECHT - Een gekantelde vrachtwagen vol shampoo heeft gisteren tot overlast geleid bij het knooppunt Markiezaat op de A4. In de bocht die vanuit de richting Antwerpen naar de A58 richting Vlissingen leidt, ging de tankauto tegen vijf uur ’s middags op zijn kant.

De Belgische chauffeur kwam met de schrik vrij, hij kon zelf uit zijn flink beschadigde cabine kruipen.

Er moest een hoge kraan aan te pas komen om de vrachtauto rond halfacht weer overeind te hijsen.

Een deel van de snelweg bleef in totaal ruim drie en een half uur afgesloten voor verkeer. Bestuurders die vanuit Antwerpen richting Zeeland wilden, moesten oostwaarts rijden tot afslag Hoogerheide, waar zij konden keren. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat leidde dat echter nauwelijks tot files.

Hoewel de buitenkant van de tankauto zwaar beschadigd raakte – de tank was fors ingedeukt en delen van de bekleding lagen eraf - was van lekkage nauwelijks sprake.

Volgens de brandweer ging het slechts om enkele liters shampoo en een zelfde hoeveelheid diesel. Het stukje grond waarin de vloeistoffen terechtkwamen is meteen afgegraven. De oorzaak van het ongeluk is nog niet geheel duidelijk.

De chauffeur heeft tegenover de politie verklaard dat hij ongeveer vijftig kilometer per uur reed. Onderzoek aan de tachograaf moet uitwijzen of dat werkelijk zo was.

De laatste keer dat een vrachtwagen in een bocht van knooppunt Markiezaat kantelde, dateert van meer dan een jaar geleden, aldus de politie.