'EHBO'ers moeten vrij kunnen kiezen'

Toegevoegd: 01-03-2012, 12.48 uur
Door: Meryem Mouha

MIDDELBRUG - Het Nederlandse Rode Kruis (NRK) Walcheren wil dat vrijwilligers die bij andere verenigingen EHBO-diensten draaien een definitieve keuze maken tussen een EHBO-verlenende organisatie. Event-Safe, die ook EHBO-diensten aanbied, is hier boos over.

Veel EHBO-vrijwilligers zijn volgens Event Safe lid van meerdere verenigingen. Zij zijn dus lid van bijvoorbeeld het Rode Kruis Walcheren, de EHBO-vereniging Middelburg en Event-Safe. “Ze kiezen ervoor om naast hun betaalde baan vrijwilligerswerk te doen. Ze kiezen een evenement wat bij hun past. De ene keer is dat voor de EHBO-vereniging, de andere keer voor het Rode Kruis.”

“Het Rode Kruis is daar niet blij mee, ze vinden dat vrijwilligers een keuze moeten maken”, zo zegt Jean Vroomen van Event-Safe. Volgens Vroomen heeft het Rode Kruis aan haar vrijwilligers laten weten dat zij worden uitgeschreven als ze een 'concurrende' organisatie opzetten.

Vroomen: “Willen ze voor een andere partij diensten draaien, dan moeten ze dat vooraf eerst overleggen. Doen ze dat niet, dan worden ze bij herhaling uitgeschreven door het Rode Kruis. De kleine vergoeding die de EHBO-vereniging of bijvoorbeeld Event-Safe vraagt, moeten zij bovendien afstaan aan het Rode Kruis, omdat het vrijwilligers zijn 'van' het Rode Kruis.”

Volgens Vroomen kan niemand aanspraak maken op het alleenrecht van zijn vrijwilligers. “Het landelijke Rode Kruis heeft ons ook laten weten niet gecharmeerd te zijn van de Walcherse regeling.”

De Walcherse afdeling van het Rode Kruis was vanmiddag niet bereikbaar voor commentaar.

Een RKW Lid (voor hoelan?) (1-3-2012 om 16:06)
@ Gerard, u heeft duidelijk de brief niet gelezen die verstuurd is naar RKW vrijwilligers. Het gaat er niet om dat wij geen dienst lopen bij het RKW (dat doen we ook), maar dat we niet ook als vrijwilliger bij andere organisaties diensten mogen lopen.
Luuk (1-3-2012 om 15:56)
Ik als organisatie moest bij het RK ook echt betalenen voor de mensen die kwamen hoor!! En niet zo weinig ook!! Geef mij dan maar een vriendelijke stichting,en dan betaal ik graag wat!en ook kan je Bij E-S gratis je diploma halen en onderhouden!!
Luuk (1-3-2012 om 15:52)
@gerard, geloof niet dat jij weet waar je over praat, ik heb even wat navraag gedaan, het zijn stichtingen of verenigingen waarbij het verdiende geld in materialen wordt omgezet, dus niks geen commerciƫle instanties!
Gerard Kortbeek (1-3-2012 om 15:03)
DEEL3. Eerste hulp onderwijs bij NRK staat altijd open voor iedereen, ongeacht of er commerciele of idieele doelen mee bereikt worden.Enige verschil is de prijs voor de opleiding en de tegenprestatie.Ik heb zelf niets met NRK Walcheren, maar kan mij best hun situatie voorstellen.
Gerard Kortbeek (1-3-2012 om 14:55)
DEEL2: Dus eingenlijk niet vreemd alshet NRK voor mensen die alleen commerciele EHBO diensten draaien niet als vrijwilliger kan zien omdat er geen tegenprestatie geleverd wordt.
Gerard Kortbeek (1-3-2012 om 14:52)
DEEL1: NRK geeft gratis opleidingen Eerste Hulp. Als enige tegenprestatie wordt verwacht een gering aantal EHBO inzetten per jaar. EHBO diensten die bij een commerciele partij worden gelopen, tellen uiteraard niet mee voor het kosteloos verkrijgen en behouden van het begeerde EHBO diploma.