Pompen en gemalen draaien volop

Toegevoegd: 14-10-2013, 15.59 uur
De pompen draaien volop.
© Foto: Leendert van der Klooster
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Door de extreme neerslag afgelopen weekend is er in het gebied van waterschap Scheldestromen op sommige plekken nog steeds sprake van peiloverschrijdingen.

Vooral in de gebieden Schouwen-Duiveland en Walcheren zijn waterstanden ruim boven zomerpeil. Medewerkers van het waterschap doen er alles aan om de overlast zo veel mogelijk te beperken en het overtollige oppervlaktewater zo snel mogelijk af te voeren.

Verspreid door het gebied zijn extra pompen geplaatst en de gemalen draaien op volle toeren om het overtollige water af te voeren. Overal zijn de peilen wel aan het zakken. Op de volgende plekken zijn extra pompen ingezet om het overtollige water sneller te kunnen afvoeren:

- Schouwen, Serooskerke Schelphoek/Stolpweg
- Schouwen, Dreischor, Noorddijk, gemaal Dreischor (twee stuks)
- Schouwen, Kerkwerve, Provinciale weg, gemaal Prommelsluis
- Schouwen, Zonnemaire, Schapenweg
- Tholen: Sint Annaland, Stoofweg
- Zeeuws-Vlaanderen, Ossenisse, Nijspolder, Langeweg/Lageweg (verkeer wordt  omgeleid)
- Zuid-Beveland, bij gemaal Baarland
- Zuid-Beveland, Heinkenszand/Oudelande, Oudekamerpolder (in de buurt van de schaapskooi)

Het komende etmaal wordt zo’n 15 millimeter regen verwacht. Als gevolg hiervan verwacht het waterschap minimale extra peilstijgingen. Het waterschap zal nog enkele dagen nodig hebben om het overtollige oppervlaktewater te kunnen afvoeren, mits het droog wordt.

Kees (15-10-2013 om 13:11)
@Ger: dat hebben we al en heet winterpeil. @Drogevoetjes: in Zeeland hooguit een meter onder NAP. En verder: dit was wel degelijk uitzonderlijk (schatting eens in de 10 jaar) en het is heel veel duurder om gemalen aan te passen op de zeldzame situaties.
FalendeVS (15-10-2013 om 09:41)
Supernatuurlijk? t Kwam wel van boven toch?! :-D
Ger (15-10-2013 om 09:11)
Het waterschap kan toch ook de weersvoorspelling zien/horen. Snap niet waarom ze preventief alvast de sloten naar een lager niveau brengen zodat ze even een extra buffer hebben bij veel regen. Als wij dat kunnen bedenken moet een dik betaalde watermanager dat toch ook kunnen.......
Drogevoetjes (15-10-2013 om 07:48)
@HollandFail, ik geloof dat jij niet echt door hebt dat wij 10 tot 15 meter beneden zee niveau wonen, en dat het dus zaak is het overtollige water zo snel mogelijk achter de dijken te krijgen, het grondwater is verzadigd en dus onmogelijk die hoeveelheden te "absorberen",
Bram (15-10-2013 om 03:09)
Heb eens een bericht gelezen waarin stond vermeld dat Nederland opdroogde. Te weinig grondwater was de stelling. Schijnbaar niet waar dus, als je je al druk moet maken over 15 mm verhoging. Maar 'k ben blij dat ik nu weet waarom ik waterschapbelasting moet betalen. Een hele opluchting !!
HollandFAIL (14-10-2013 om 19:38)
Ik snap eigenlijk niet dat er zoveel problemen zijn. hebben de ingenieurs dan nooit rekening gehouden met zware regenval ? ik bedoel, het was veel, maar toch geen supernatuurlijke regenbui zeker ? en dan nu al water tot aan de lippen ? na 1 dag ? en dan maar hopen dat het stopt met regenen ?