Geen files

Aantal wijkagenten sterk gegroeid

Toegevoegd: 10-07-2015, 12.50 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Het aantal wijkagenten in Zeeland is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Deze week zijn er weer 12 wijkagenten bijgekomen. Ongeveer 6 jaar geleden zijn de eerste wijkagenten in Zeeland gestart. In de afgelopen jaren is dit aantal fors gestegen en komt het aantal wijkagenten in Zeeland nu op 54, zonder Tholen.

Volgens de landelijke politienorm zou er één wijkagent op de 5000 inwoners moeten zijn. De Zeeuwse politie wil uiteindelijk uitkomen op 58 wijkagenten maar zelfs dan wordt deze norm niet gehaald. Volgens districtschef van de Zeeuwse politie Ronald Weydema is dit niet erg: ''De norm geldt voornamelijk in de grote stedelijke gebieden met veel problematiek. In Zeeland ligt dit anders omdat het een dunbevolkt en uitgestrekt gebied is''.

Volgens Weydema is de wijkagent een belangrijke schakel tussen het publiek en de politie organisatie. Hij is een voorpost naar bijvoorbeeld de gemeente en woningcorporaties. Door de wijkagenten worden de laatste tijd veel moderne communicatiemiddelen ingezet om met de bewoners van een wijk in contact te komen. Denk hierbij aan twitter en facebook. De agenten worden ook wel 'wijkagent nieuwe stijl' genoemd. De wijkagent is natuurlijk ook gewoon nog steeds op straat aan te spreken.

Jac (10-7-2015 om 23:56)
Bij ons in de wijk heb ik ze helaas nog niet gezien. Nixs beter als gewoon een agent in de wijk die al het schorriemorrie kent en een beetje in de gaten houd zodat ze niet meer in de anonimiteit hun gang kunnen gaan. Meer blauw op straat en minder achter een bureau. Hoe simpel kan het zijn, daar hoef je heel de politie niet voor te reorganiseren. Hou je ook gelijk wat geld over voor een nieuwe CAO voor die mannen.
jammer (10-7-2015 om 20:58)
de schakel is prima hr weydema maar daar houdt het voor ons en voor de wijkagent op. en dat geld ook voor de surveance politie gemeente enzovoort. en moderne communicatiemiddelen laat me niet lachen. . de dader word niet aangepakt,en ik krijg de waarschuwing raak hem niet want dan moeten we u meenemen! je staat echt helemaal alleen voor en de pesterijen gaan gewoon door,ik denk dat toch maar (aanraak)dan is er misschien opeens wel hulp!!
K.P. Duker (10-7-2015 om 20:48)
Dit verhaal klopt van geen kanten. Tussen 1995-2000 1 wijkagent op straat gezien. daarna nooit meer. Het betreft een functie op papier. Jammer voor de persoon agent maar instituut politie is niet meer voor de burger. Heb ook slechte ervaringen bij de bali in Middelburg. Weigeren hulp te geven bij vragen. Alleen motoragent begreep het probleem.
Cerebrus (10-7-2015 om 18:22)
Ik heb er nog nooit eentje gezien. Wel politiebureau's die gesloten worden.
kees (10-7-2015 om 16:53)
1 op 5000 is in Zeeland niet te weinig vind ik. Dat is in Goes 7 wijkagenten en in de toekomst 8. Dan kan je per wijk een wijkagent aanstellen. B.V. 1 in Goes Noord 1 in de noordhoek 1 in de wij Aria enz. Heb je gelijk een aanspreekpunt. Vind ik wel belangrijk.
kaatje (10-7-2015 om 16:18)
Als de wijkagent dan ook nog hun afspraken nakomen hebben we er nog meer aan! Twee maanden geleden zou er een afspraak gemaakt worden, van onze kant nog verschillende keren geprobeerd om dat voor elkaar te krijgen maar helaas....