Sein brand meester gegeven in Kapelle

Toegevoegd: 24-03-2017, 03.39 uur - Update: 24-03-2017, 09.05 uur
Rookwolken trekken over Kapelle.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

KAPELLE - De brandweer heeft rond 03.35 uur het sein 'brand meester' gegeven bij de zeer grote brand in een fruitbedrijf in Kapelle. Het nablussen gaat nog geruime tijd duren.

Een overzicht van de gebeurtenissen tot nu toe:
16.38: Eerste melding van een buitenbrand bij het bedrijf aan de Oostambachtweg. Binnen zeven minuten gaan een tankautospuit en een waterwagen op pad. Er is sprake van een brandje in een stapeltje fruitkisten, vlakbij een veel grotere stapel met kistjes.

17.15: Ruim een half uur na de eerste melding wordt pas opgeschaald naar middelbrand. De brand is dan al overgeslagen naar de grotere stapel met kisten. Om 17.28 uur wordt een derde blusvoertuig opgeroepen (grote brand). De opschaling naar zeer grote brand volgt om 18.31 uur. Hierdoor worden in totaal vijf blusvoertuigen ingezet. Op dit moment staat de stapel met zo'n 500 fruitkisten volledig in brand. In de tussentijd is geprobeerd zo veel mogelijk fruitkisten met vorkheftrucks weg te halen en over te laden in vrachtwagens. De angst bestaat dat de brand overslaat naar de naastgelegen loodsen.

18.36: De eerste meetploeg wordt opgeroepen. Het is duidelijk dat er veel meer brandweerploegen nodig zijn. Er wordt enkele minuten later opgeschaald naar een compagnie-inzet. De rookintensiteit neemt toe en omstanders worden steeds verder naar achteren gedirigeerd. Brandweerlieden gaan nu ook de wijk in omdat er brandende deeltjes met de rook meekomen.

19.00: GRIP3 wordt afgekondigd om de zaken rondom de brand goed te kunnen coördineren. Twintig minuten eerder was GRIP2 al in werking getreden. Om 19.15 uur gaan in Kapelle en Wemeldinge de alarmsirenes af. Dat de sirenes ook buiten Kapelle afgingen was een foutje, de waarschuwing om ramen en deuren gesloten te houden was alleen bedoeld door delen van Kapelle. In de tussentijd wordt Omroep Zeeland gevraagd om te gaan fungeren als rampenzender.

19.55: De brand woedt inmiddels in de twee loodsen. De brandweer zet in op het voorkomen van overslag naar de woning van de eigenaar. Later zal blijken dat deze poging succesvol is geweest. De in totaal vier aanwezige loodsen vlogen volledig in brand en hierdoor ontstond een nog veel grotere rookpluim dan al het geval was.

20.40: De gemeente Kapelle stelt een informatienummer beschikbaar zodat bewoners vragen kunnen stellen. Uit de metingen blijkt rond 21.15 uur dat er geen asbest is vrijgekomen. Rond 21.50 uur worden diverse brandweerploegen opgeroepen om te zorgen voor aflossing.

22.35: Besloten wordt om 19 woningen uit voorzorg te ontruimen. Dit vanwege de te verwachten hoge concentratie koolmonoxide. Er worden bussen en hotelovernachtingen geregeld. De politie wordt ingeschakeld om de lege huizen te bewaken.

23.40: Naar aanleiding van nieuwe metingen wordt besloten om nog eens 27 andere woningen te ontruimen. In totaal wordt de bewoners van 46 huizen gevraagd elders te slapen. Het Van der Valk-hotel in Goes loopt vol en daarom wordt ook opvang geregeld in een hotel in Wemeldinge.

01.04: In tegenstelling tot eerdere berichten blijken er toch mensen gewond te zijn geraakt. De Veiligheidsregio Zeeland maakt bekend dat vier mensen rook hebben ingeademd en daavoor behandeld zijn. Het gaat om twee werknemers en twee buurtbewoners.

02.20: De Veiligheidsregio verstrekt informatie over hoe om te gaan met aangetroffen deeltjes en bijvoorbeeld eigen gekweekte groente. Ook wordt duidelijk dat er aan de Weegbree vanaf vrijdagochtend 07.00 uur een informatiepunt komt. De telefoonlijn van de gemeente is inmiddels dicht. Deze gaat vrijdag rond 08.00 uur weer open.

03.36: Het sein 'brand meester' wordt gegeven. Voorlopig wordt er nog nageblust.

Moeder (25-3-2017 om 12:51)
Buurtbewoner, daar ging ik vanuit, omdat kistjes niet zomaar in brand vliegen.. Triest is het ja.. Die rotwind ook. (Al heeft het soms positieve kanten als het waait en windstil is niet gezond)
Hanneke (24-3-2017 om 15:07)
Gelukkig komen de betweters en spotters ook weer aan het woord! Dat die toch altijd weer hun ( ongefundeerde) mening geven. Bravo! Al aangemeld voor de vrijwillige brandweer, Rode Kruis of wat dan ook? Anders graag! Heel veel sterkte voor allen die het aangaat en respect voor ALLE hulpverleners!
Paul (24-3-2017 om 13:32)
Uit oogpunt van preventie is het ook niet erg verstandig kisten en/of pallets BUITEN TEGEN een loods te plaatsen. Je ziet wat het resultaat is: ook de schuren zijn afgebrand. Snap ook niet dat de verzekeringsmaatschappij dit goed vindt.
Kapellenaar (24-3-2017 om 12:57)
Gelukkig telt HvZeeland weer een aantal experts in brandbestrijding en andere calamiteiten management. Ik zou zeggen deel uw expertise met desbetreffende instanties. Of wordt vrijwilliger bij uw lokale brandweer. Daar hebben ze vast veel aan. Sterkte voor eenieder die door dit drama getroffen is en hulde voor onze kordate en hardwerkende (vrijwillige) hulpverleners.
kees (24-3-2017 om 12:45)
hoe is het mogelijk dat er zoveel kratten hout bij elkaar opgestapeld mogen worden.' [dat is een enorme vuur belasting],zonder dat er genoeg water aanwezig is en dat ook nog vlak bij woningen..
Buurtbewoner (24-3-2017 om 12:36)
@moeder: hoe kom je erbij dat de brand was aangestoken? De eigenaar stookt wel eens meer brandjes op z'n eigen grond en dat mag hij ook. Heeft daar een vergunning voor. Er word gesuggereerd dat hij dat dus nu ook aan het doen was. Maar de wind er in vloog en dus overging naar de kistjes. Hoe dan ook! Het blijft in en in triest.