Politie Zeeland helpt bij onderzoek moord prins

Toegevoegd: 28-08-2008, 22.35 uur
MIDDELBURG - De Politie Zeeland gaat samen met collega's van de regio Midden- en West Brabant helpen bij een nieuw onderzoek naar de moord op prins Willem van Oranje.

Het bedrijf DelfTech start maandag in samenwerking met Museum het Prinsenhof met een nieuw onderzoek naar de moord die op 10 juli 1584 plaatsvond.

DelfTech wil met behulp van nieuwe technieken proberen nieuwe informatie over de moord te achterhalen. Het onderzoek zal beginnen met een driedimensionale laserscanning van de plaats delict. Hiermee kunnen de exacte maten van de ruimte worden achterhaald.

De Zeeuwse politie zal hierna een afgietsel maken van de kogelgaten. Daarvoor zal de glasplaat die de kogelgaten afschermt, worden verwijderd. De Brabantse collega's gaan aan de slag met het middel luminol. Hiermee kan worden uitgezocht of er bloedresten aanwezig zijn in de ruimte.

Naast deze onderzoeken komt er ook een zogeheten ballistisch onderzoek, een onderzoek naar de gebruike kogels, hulzen en wapens. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) wordt ingeschakeld voor een pathologisch onderzoek. De resultaten van het onderzoek worden in november verwacht.

De Politie Zeeland heeft zaterdag in een reactie laten weten dat het onderzoek op vrijwillige basis door een Zeeuwse rechercheur wordt uitgevoerd.

Dame. (30-8-2008 om 11:54)
Los van hoe belachelijk het is dat dit ons geld kost, er is +- 2 maanden geleden een kers verse moord gepleegd op Ilonka Toth. Er zijn een kind en een hele jonge moeder vermist.. Zou je dan niet met alle man kracht die je hebt op die zaken gaan concentreren?!?!
Peter (30-8-2008 om 11:42)
De dader zo heb ik vroeger op school geleerd is bekend, pas als ze een nieuwe techniek hebben uitgevonden om deze te verhoren is het pas echt nieuws
Johan (30-8-2008 om 00:10)
Is die ene moord in de tied van 1200 v.chr al opgelost? zullen we die dan niet eens eerst gaan doen? daar heb ik meschien nog meer aan dan aan die. we moeten wel bij het begin beginnen he. eerlijk duurt het langst.
Hanneke (29-8-2008 om 23:13)
Levenslang op sluiten die dader....
Hendrik (29-8-2008 om 22:45)
Ga eens wat nuttigs doen van mijn belastinggeld !!!
Britt (29-8-2008 om 22:19)
Dit is dan weer een goede actie van de politie beter dan een moord uit 1584 onderzoeken waarvan de dader ook al op t kerkhof ligt.