Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Nieuwe campagne passeerstroken rondwegen

Toegevoegd: 26-02-2009, 07.54 uur
Nieuwe campagne passeerstroken rondwegen
Door: Roland de Jong
MIDDELBURG - Het Regionaal Oorgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) is een nieuwe campagne gestart om meer bekendheid te geven aan de zogeheten landbouwpasseerstroken bij 's-Gravenpolder en Poortvliet.


Sinds gisteren staan er langs de rondwegen van beide plaatsen speciale borden die weggebruikers extra moeten attenderen op de aanwezigheid van de stroken, die in juli 2008 werden aangelegd. Tractors kunnen op die stroken even opzij zodat het 'normale' verkeer beter kan doorstromen. De stroken worden echter nog niet goed genoeg gebruikt en dat was voor het ROVZ aanleiding voor de campagne.

Om meer duidelijkheid te scheppen over het gebruik van de stroken zijn onder meer posters, flyers en borden gemaakt. De nieuwe communicatiemiddelen zijn ontwikkeld naar aanleiding van reacties van weggebruikers en de resultaten van eerste steekproeven en metingen van de provincie Zeeland. Hieruit bleek dat niet iedereen weet hoe de voorrangsregels zijn bij de passeerstroken. De tractoren die op de strook rijden, moeten alle weggebruikers voor laten gaan.

Boodschap voor de overige weggebruikers is onder andere: “rij vlot voorbij als de tractor op de strook rijdt” en “de stroken zijn geen inhaal- of parkeerstroken”. De illustratie op het zogeheten mottobord is ook verbeterd. Het laat nu een illustratie in de rijrichting zien. Dit geeft de situatie duidelijker weer, aldus het ROVZ.

Circa 85 procent van de tractoren gebruikt de stroken om andere weggebruikers te laten passeren, zo blijkt. Van het landbouwverkeer dat de stroken gebruikt, doet 70 procent dit op de juiste manier. Dus vloeiend en veilig voor andere weggebruikers. Er is dus ook een groep die de stroken nog niet goed gebruikt. Bijvoorbeeld door slechts enkele auto’s te laten passeren en niet alle weggebruikers voor te laten gaan. Kortom, veel landbouwverkeer gebruikt de stroken en doet dit goed, maar het moet nog beter.

Stopverbod
Uit reacties van weggebruikers en waarnemingen van de provincie blijkt ook dat automobilisten soms stoppen op de passeerstroken, bijvoorbeeld om te bellen. Landbouwverkeer kan dan geen gebruik maken van de stroken. Daarom is er een stopverbod ingesteld voor de passeerstroken. Dit verbod geldt overigens niet voor landbouwverkeer.

De stroken, die werden ingevoerd toen landbouwverkeer werd toegelaten op de rondwegen, hebben overigens al wel het juiste effect behaald. Er rijdt immers veel minder landbouwverkeer door de kernen. Hoeveel tractoren er op de rondweg rijden, hangt overigens voornamelijk af van het seizoen. Op de rondweg van Poortvliet rijden 15 tot 45 tractoren per dag. Op de rondweg van ’s-Gravenpolder gaat het om 15 en 85 tractoren per dag.

Sinds de toelating van het landbouwverkeer op de rondwegen zijn er geen verkeersongevallen gebeurd, waarbij landbouwvoertuigen betrokken zijn. Bovendien lijkt het landbouwverkeer geen invloed te hebben op de gemiddelde snelheid van het verkeer op de rondweg. De provincie blijft het gebruik van de stroken echter ook de komende tijd nog uitgebreid monitoren.

Zie ook:
- De folder op de website van het ROVZ


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Patrick (26-2-2009 om 18:53)
Hier ben ik nog een keer. ik werk altijd s'nachts,kom daar regelmatig in het donker langs, je ziet ze haast niet rijden met die slik op de achterlichten, je schrikt je rot als ze daar ongeveer 30 rijden. ik zeg afschaffen die hap.
Marinet (26-2-2009 om 18:39)
Ik vind de vorige reacties wel wat overdreven wat de traktoren betreft van het gebruik van de passeerstroken,ik kom hier vele malen per week en een enkele keer maken ze misbruik van die stroken.
Arnold (26-2-2009 om 18:31)
Stroken zijn veel te kort om naar behoren weer in te kunnen voegen. Er is ruimte zat om die dingen langer te maken. Waarschijnlijk werkt het dan wel. Het kost veel moeite om over zo'n korte afstand vanuit bijna stilstand je machine weer op gang te brengen zonder het overige verkeer te hinderen.
Andre (26-2-2009 om 17:52)
Het zijn niet de boeren maar de grond verzet bedrijven die moeten volgas zoveel mogelijk karren rijden op een dag. het waterschap bijv. ik stond er naast te snoeien en ik zag het. maar een boer doet het netjes.
Matthijs (26-2-2009 om 17:51)
Een tractor is een landbouwvoertuig en die hoort zoals de naam al zegt op het land en dus NIET op provinciale wegen. Die dingen veroorzaken files en levensgevaarlijke situaties. Het snelheidsverschil is gewoon te groot met het overige verkeer. Lekker door de polder rijden met je tractor.
Ikku (26-2-2009 om 16:09)
Want een BOER met een aanhanger achter de trekker , kan echt niet even zomaar achteruit, wat er wel van verwacht wordt. Gaat het ook niet om een beetje behoorlijk nadenken en inschattingsvermogen als er een BOER komt / Maar nee , die BOER heeft een grote bak , dus die duwen we in de kant .
Cookie-instellingen beheren