Reddingsbrigade bestaat 40 jaar

Toegevoegd: 08-03-2012, 12.37 uur
Chris Simons (l) overhandigt het eerste exemplaar aan Kees Schoof (r).
© Foto: Roland de Jong / Provicom
MIDDELBURG - De Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade, bestond dit jaar op 4 maart precies 40 jaar. Dat wordt zaterdag 10 maart met alle leden gevierd met een jubileumdag. Ter ere van het jubileum is een speciaal boekje gemaakt met de verhalen van leden.

Het boekje is samengesteld aan de hand van interviews. Twee leden van de brigade stelden in totaal veertien mensen de vraag hoe zij destijds bij de vereniging zijn beland, waarom ze nog steeds lid zijn en wat de club voor hen betekent. De vragen werden voorgelegd aan diverse leden uit het kader van de club, maar ook aan het jongste (6 jaar) lid van de brigade en het oudste en tevens erelid van 84 jaar oud.

Het boekje geeft een goed beeld van de ontwikkelingen die de brigade heeft doorgemaakt. Zo wordt ingegaan op de veranderingen in ledenaantal, het uitbreiden van de vloot met een extra reddingsvlet en landelijke ontwikkelingen op het gebied van rampenhulpverlening en veiligheidsregio's. Ook wordt ingegaan op de overstap van Veerse strandbewaking van de reddingsbrigades naar bewaking door de Stichting Strandexploitatie Walcheren (SSW).

Voorzitter Leo Wolterman (43) vertelt in het boekje dat hij de vereniging graag verder zou zien groeien. “Toen we nog zelf de strandbewaking deden, waren we als brigade completer. Er waren toen 230 leden. Dat zijn er nu fors minder. De brigade zelf is nu niet minder, maar wel anders. We zijn echter wel hard op zoek naar nieuwe leden voor onze trainingen op vrijdagavond en zaterdagochtend. En, het mag dan anders zijn dan vroeger, we hebben de 40 jaar gehaald en voorlopig blijven we gewoon bestaan!”

Leden van de brigade krijgen het boekje uitgedeeld tijdens de jubileumdag. Het jubileumboek is voor buitenstaanders te lezen via de website  www.vandixhoornbrigade.nl. Deze website is ter ere van het jubileum overigens volledig vernieuwd. De site is nu nog meer gericht op het werven van nieuwe leden en geeft bestaande leden daarnaast veel informatie. Ook zijn er preventietips te vinden.

Mensen die de reddingsbrigade nog niet kennen, kunnen dat trouwens eind april doen. Dan worden er in het kader van de Nationale Sportweek in samenwerking met de gemeente Middelburg kenningsmakingslessen georganiseerd. Meer informatie hierover volgt via de website van de Van Dixhoornbrigade.