Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

'Schrikbarende' resultaten na handhavingsactie ‘Ogen op de weg’

Toegevoegd: 27-07-2023, 10.27 uur
'Schrikbarende' resultaten na handhavingsactie ‘Ogen op de weg’
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG -- Politie-eenheden Zeeland West-Brabant en Oost-Brabant hebben het afgelopen half jaar op verschillende momenten de handhavingsactie ‘Ogen op de weg’ uitgevoerd. De resultaten zijn schrikbarend aldus de politie.


Deze actie wordt gedaan met een touringcar en een zogenaamde MONOcam. ‘Het is verontrustend om te zien dat nog steeds zoveel weggebruikers zich niet bezig houden met het verkeer. Met name het gebruik van mobiele telefoons is een veel voorkomende overtreding. Smartphonegebruik achter het stuur is bij sommige weggebruikers erin geslopen en dat moet veranderen’, zegt de politie “Naast het handhaven van verkeersregels is het van grote waarde om het gesprek aan te gaan met overtreders. Op die manier kunnen we hen echt duidelijk maken hoe gevaarlijk hun overtreding is en welke consequenties dit kan hebben”, zegt Michiel Elzerman Operationeel Specialist Team Verkeer Politie Zeeland-West-Brabant. “Het bewust maken van de ernst van hun gedrag is essentieel om te zorgen dat gedragsverandering in gang wordt gezet en de veiligheid op de weg te verbeteren. Dit kan ongevallen en gevaarlijke situaties in het verkeer voorkomen.”

De MONOcam is grotendeels door de politie zelf ontwikkeld. Het is een mobiele camera waarin speciale software zit. Zo kan de camera onder andere zien of een bestuurder een apparaat in zijn hand heeft. Het gaat echt alleen om het vasthouden; er hoeft niet bewezen te worden dat iemand echt belt, appt, een navigatiesysteem bedient of een muziek-afspeellijst doorscrolt. Als hij ziet dat iemand achter het stuur mogelijk een telefoon in de hand heeft, dan geeft hij deze ¨hits¨ direct door aan een agent van Team Verkeer. Die beoordeelt of het inderdaad klopt dat een bestuurder niet handsfree bezig was. Hierbij wordt het vierogenprincipe gehanteerd. Dat betekent dat ook nog een tweede politieambtenaar een check doet. Dit gebeurt onafhankelijk van de eerste controle. Is er sprake van een overtreding, dan verstuurt de verbalisant alles naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), dat vervolgens de bekeuring verstuurt.

De handhavingsactie blijkt nog steeds hard nodig, daarom blijft de politie de weg op gaan om mensen bewust te maken van de gevaren van afleiding in het verkeer. De politie spant zich in om ervoor te zorgen dat mensen zich bewuster zijn van hun eigen afleiding op de weg. De politie-eenheden van Oost-Brabant en Zeeland-West-Brabant en de Provincies Zeeland en Noord-Brabant voeren deze actie gezamenlijk uit.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
r (28-7-2023 om 09:32)
@ dagvlinder, ik hoop dat je nooit meehoeft te maken dat oom agent aanbeld om te vertellen dat een van je gezinsleden dood is aangetroffen omdat iemand een appje moest versturen.
Kurt VH (28-7-2023 om 06:03)
Die bekeuring is voor de ene zuur geld en voor de ander een lachertje. Hangt van je inkomen af. Volgens mij zou een cursus of taakstraf van enkele dagen/weken beter helpen want dat raakt iedereen, ongeacht het inkomen
Jo de Koeck (27-7-2023 om 20:56)
Het bedrag dat ze moeten betalen is altijd dusdanig laag dat het geen zin heeft, betalen, ze zijn er vanaf en gaan weer vrolijk door. Wel goed voor de staatskas maar niet voor de verkeersveiligheid. Er is volgens mij niets meer hardleers dan een (auto)-bestuurder.
Piet (27-7-2023 om 20:54)
Tja die telefoon blijft trekken, zelfs als je een 2 ton wegende machine bestuurt... @Jacob en @binair dat bestuurders die "100" negeren is best logisch hoor. Is namelijk geen veiligheidsmaatregel geweest die zo ontzettend nodig was, maar een futiele poging om de stikstofuitstoot terug te brengen gebaseerd op theoretische modellen waarbij iedereen al 130 reed (wat toch al totaal niet gebeurde). Gecombineerd met een pakkans van 0 zou ik ook wat harder rijden dan 100.
bram goeree (27-7-2023 om 19:37)
ben het eens met Sjaak en Jacob .de overheid maakt regels maar vergeet dat je daar veel agenten voor nodig heb en die zijn door Rutte en zijn kornuiten weg bezuinigd. heel veel ''jonge'' fietsers maar ook ouderen vinden het vandaag de normaalste zaak om hun gsm te gebruiken tijdens het fietsen .en wanneer je ze waarschuwt omdat ze je bijna voor je donder rijden krijg je vaak een grote mond terug .en zeker voor automobilisten mag de bekeuring veel hoger omdat dat potentiële moordenaars zijn .met een fiets is het ook gevaarlijk maar dat meer voor hun zelf .als die automobilisten te bedonderd zijn om een handsfree kit te kopen laat ze dan maar flink dokken .en meer agenten erbij dan word de pakkans ook groter .en geen ''softe rechters meer
pietje (27-7-2023 om 18:54)
sjaak heeft het druk......
Cookie-instellingen beheren