Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

'Schrikbarende' resultaten na handhavingsactie ‘Ogen op de weg’

Toegevoegd: 27-07-2023, 10.27 uur
'Schrikbarende' resultaten na handhavingsactie ‘Ogen op de weg’
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG -- Politie-eenheden Zeeland West-Brabant en Oost-Brabant hebben het afgelopen half jaar op verschillende momenten de handhavingsactie ‘Ogen op de weg’ uitgevoerd. De resultaten zijn schrikbarend aldus de politie.


Deze actie wordt gedaan met een touringcar en een zogenaamde MONOcam. ‘Het is verontrustend om te zien dat nog steeds zoveel weggebruikers zich niet bezig houden met het verkeer. Met name het gebruik van mobiele telefoons is een veel voorkomende overtreding. Smartphonegebruik achter het stuur is bij sommige weggebruikers erin geslopen en dat moet veranderen’, zegt de politie “Naast het handhaven van verkeersregels is het van grote waarde om het gesprek aan te gaan met overtreders. Op die manier kunnen we hen echt duidelijk maken hoe gevaarlijk hun overtreding is en welke consequenties dit kan hebben”, zegt Michiel Elzerman Operationeel Specialist Team Verkeer Politie Zeeland-West-Brabant. “Het bewust maken van de ernst van hun gedrag is essentieel om te zorgen dat gedragsverandering in gang wordt gezet en de veiligheid op de weg te verbeteren. Dit kan ongevallen en gevaarlijke situaties in het verkeer voorkomen.”

De MONOcam is grotendeels door de politie zelf ontwikkeld. Het is een mobiele camera waarin speciale software zit. Zo kan de camera onder andere zien of een bestuurder een apparaat in zijn hand heeft. Het gaat echt alleen om het vasthouden; er hoeft niet bewezen te worden dat iemand echt belt, appt, een navigatiesysteem bedient of een muziek-afspeellijst doorscrolt. Als hij ziet dat iemand achter het stuur mogelijk een telefoon in de hand heeft, dan geeft hij deze ¨hits¨ direct door aan een agent van Team Verkeer. Die beoordeelt of het inderdaad klopt dat een bestuurder niet handsfree bezig was. Hierbij wordt het vierogenprincipe gehanteerd. Dat betekent dat ook nog een tweede politieambtenaar een check doet. Dit gebeurt onafhankelijk van de eerste controle. Is er sprake van een overtreding, dan verstuurt de verbalisant alles naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), dat vervolgens de bekeuring verstuurt.

De handhavingsactie blijkt nog steeds hard nodig, daarom blijft de politie de weg op gaan om mensen bewust te maken van de gevaren van afleiding in het verkeer. De politie spant zich in om ervoor te zorgen dat mensen zich bewuster zijn van hun eigen afleiding op de weg. De politie-eenheden van Oost-Brabant en Zeeland-West-Brabant en de Provincies Zeeland en Noord-Brabant voeren deze actie gezamenlijk uit.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
optimist (27-7-2023 om 18:44)
@Jacob, helemaal mee eens. Er worden duizenden wetjes gemaakt, maar er is vrijwel geen handhaving. Dus schieten we met al die wetgeving geen draad op. Geen personeel, zegt men.....wel nog 357 duizend werklozen in Nederland.(...)
Joris (27-7-2023 om 18:15)
Niet schikbarend voor iemand die dagelijks buiten komt. Links en rechts ingehaald worden door bellende automobilisten met de telefoon in de hand en fietsers, ook de bakfietsmoeders met kinderen in de bak, die volop de fietspaden onveilig maken door alleen oog te hebben voor de mobiel. Het valt gewoon op als je een weggebruiker zonder telefoon voor de neus ziet. Gewoonste zaak van de wereld die afleiding in het verkeer.
Loes (27-7-2023 om 18:07)
Schrikbarend hoe hard er word gereden niet rekening houden met andere weggebruikers. E bikers hard rijden rakelings inhalen. Geen bel gebruiken geen gelegenheid geven iematnd op zij te kunnen gaan. Waarom zo hard.....meeste kijken niet om hen heen. Een stomme telefoon in hun handen appjes wat nergens over gaat. Niet omkijken naar anderen in verkeer. Haast haast haast alles te gelijk willen doen. Dat is niet goed. Handhaven is hard nodig.al snappen dat er hoop niet .
binair (27-7-2023 om 17:59)
Ik vervoer al jaren personen over de weg met een rolstoelbus. Daarbij heb ik speciale cursussen gevolgd om defensief te rijden. oa hierdoor creëer je tijd om bv ergens op te reageren of uit te wijken. Als ik dan over de snelweg rij met 100 zie ik regelmatig de BMW's al aankomen. Die scheuren je dan met 140 voorbij. Echter ik zie weinig controle op de A58 je zou zeggen, zat viaducten om uit het zicht een controlepunt te maken. Niet alleen mobiel gebruik maar ook zeer zeker aan de gevolgen van bv 15 meter achter je voorganger te gaan rijden wordt mijns inziens te weinig aandacht aan besteed. Laat beginnende bestuurders maar aan de hand van beelden zien wat er kan gebeuren geloof me je bent gelijk genezen van het gaspedaal syndroom
Rene (27-7-2023 om 14:50)
Die idioten met een telefoon in de hand of die zich op andere wijze laten afleiden van het verkeer gun ik een betonnen muur waartegen ze aan kunnen stuiteren. Maar mocht dit te rigoureus zijn dan zou de de overheid misschien meer kunnen inzetten op handhaven dan is het geld voor 'meer blauw op straat' zo terugverdiend. Flinke boetes; rijbewijzen voor altijd afnemen voor rijden na gebruik van drugs, alcohol of andere idiote middelen, zijn zomaar een paar voorbeelden waarmee je in ieder geval het verkeer een stuk veiliger kan krijgen.
Dagvlinder (27-7-2023 om 14:41)
Hahaha politie kan handhaven wat ze willen maar ik blijf mijn mobiel achter het stuur gebruiken!
Cookie-instellingen beheren