Strandwachters Banjaardstrand behalen diploma

Toegevoegd: 27-08-2023, 10.16 uur
De geslaagde lifeguards.
© Foto: Strandwacht Banjaardstrand

KAMPERLAND - De strandwacht van het Banjaardstrand in Kamperland heeft er weer 11 gediplomeerde strandwachten bij. Zaterdag werden hier namelijk de jaarlijkse strandwachtexamens gehouden.

De strandwachten deden examen voor diploma's junior lifeguard, lifeguard en chauffeur. De kandidaten werden bevraagd op hun theoretische kennis over onder andere het getij en de weersomstandigheden, verlenen van hulp bij een incident en de samenwerking met andere hulpdiensten. In het praktijkgedeelte werden realistische reddingsscenario's voorgelegd aan de kandidaten. Zo moesten zij een reanimatie uitvoeren, een zwemmer met kramp redden en eerste hulp verlenen aan een gevallen persoon.

"Tijdens de examens wordt onder meer getoetst of de lifeguards in staat zijn leiding te nemen en samen met het team snel grip op een incident kunnen krijgen. De kandidaten moeten na afloop kunnen uitleggen waarom ze de keuzes gemaakt hebben zoals ze gemaakt zijn. Iedere kandidaat neemt vanuit zijn eigen rol deel aan het scenario. Zo voeren de junior lifeguards en lifeguards reddingen uit vanaf het strand, terwijl de schippers en chauffeurs moeten laten zien hoe zij met een vaar- of voertuig een redding aanpakken", zo legt Lodewijk van Iwaarden van de strandwacht uit.

Het examen werd afgenomen door examinatoren van Reddingsbrigade Nederland. Naast kandidaten van Strandwacht Banjaardstrand namen ook twee kandidaten deel van Stichting Strandexploitatie Veere (SSV). Andere strandwachten van de SSV deden eerder deze zomer al examen.

Wallie (27-8-2023 om 16:31)
Respect voor alle mensen die zich inzetten voor de hulp aan anderen die op wat voor manier dan ook hulp nodig hebben. Speciaal als het ook nog eens vrijwilligers zijn!
een Moeder (27-8-2023 om 11:29)
Allen van Harte Gefeliciteert .Kanjers zyn jullie . Chaupeau