Aangifte na overlijden hond, kitten in beslag genomen

Toegevoegd: 10-09-2023, 19.52 uur - Update: 10-09-2023, 22.28 uur
De jonge kat is naar een arts gebracht en in beslag genomen.
© Foto: Stichting Dierenwelzijn Zeeland

MIDDELBURG - De vrijwilligers van Stichting Dierenwelzijn Zeeland kregen zondag twee heftige zaken voor de kiezen. In Domburg overleed namelijk een hond, vermoedelijk als gevolg van oververhitting. Tegen de eigenaren is aangifte gedaan. Een kitten waarmee elders op een strand werd overgegooid, is in beslag genomen, zo meldt de organisatie.

De hond, een Engelse bulldog, bevond zich op een terras aan de rand van de duinen. "Het was volgens de eigenaren niet nodig een dierenambulance te bellen dus greep de serveerster van het terras in en belde ons wel. Zij is op aanwijzing van onze centralist gaan koelen maar hulp mocht helaas niet meer baten", zo schrijft de organisatie op Facebook. "Ondanks alle waarschuwingen in de media over de hitte en het gevaar, zeker bij deze rassen, gebeurt het toch keer op keer weer. We kunnen het echt niet meer bevatten", aldus de dierenhulpverleners.

Na de melding in Domburg kregen de vrijwilligers een nieuwe melding van dierenmishandeling: op het Badstrand in Vlissingen was een groep Franstalige toeristen met een kitten aan het overgooien. Het naar schatting vijf weken oude diertje werd bovendien meerdere malen ondergedompeld in zee. Naast de dierenambulance gingen ook politieagenten en handhavers ter plaatse. Terwijl zij het gesprek aangingen met de toeristen, werd de jonge kat naar een dierenarts gebracht. "Deze heeft de kitten onderzocht, het diertje heeft complete uitputtingsverschijnselen", aldus Stichting Dierenwelzijn Zeeland.

Het katje is in beslag genomen. Er is proces-verbaal opgemaakt tegen de eigenaren. Zij zijn tevens meteen gehoord door de politie. "De eigenaren krijgen de kitten ook niet meer terug", zo laat de politie weten. Tegen de eigenaren van de hond wordt aangifte gedaan.

Vlissinger (10-9-2023 om 22:06)
Je kunt de stoornis die dit soort primitieve gekken hebben er zo op nalezen. De antisociale persoonlijkheidsstoornis. Zat symptomen over te vinden. Deze kleuterachtige lege hulzen staan er om bekend ervan te genieten om dieren te mishandelen. Daar krijgen ze een tijdelijk dopamine kickje van, want dan hebben ze de macht over een onschuldig dier die zich niet kan verweren. Zielepoten. De straffen kunnen niet hoog genoeg zijn. Ze zullen het natuurlijk weer over doen laten komen als een onschuldig geintje maar dat is dit niet. Hier staat in NL 3 jaar gevangenisstraf op of een boete van max €19.500,- . Hopelijk krijgen ze door wat krokodillentraantjes geen taakstrafje van een of andere simpele rechter die er weer intrapt. Politie top gehandeld!
Mar (10-9-2023 om 21:59)
Dit Franse vijftal heeft toch hopelijk wel een poosje achter slot en grendel doorgebracht?
Joyce (10-9-2023 om 21:58)
Mijn hart breekt bij dit soort berichten. Hoe kan je nou zo met onschuldige diertjes omgaan? In en in triest
Sara (10-9-2023 om 21:57)
Overgooien met een kitten? Zijn ze nou helemaal bezopen? Sorry hoor, maar hoe hoog is die boete? En welke randdebielen zijn dit? Met naam en toenaam bekend maken deze graftakken!
Westerbeke (10-9-2023 om 21:42)
Bah wat een 'fijne' mensen daar in dat dorp... iedereen zat rustig aan z'n chardonnay en z'n hete aardappel wat overuren laten maken zeker?
K (10-9-2023 om 21:25)
Echt he zulke rare streken maken mij zo kwaad!!! Wat bezield zulke monsters om zo met dieren om te gaan!!!!