Aangifte na overlijden hond, kitten in beslag genomen

Toegevoegd: 10-09-2023, 19.52 uur - Update: 10-09-2023, 22.28 uur
De jonge kat is naar een arts gebracht en in beslag genomen.
© Foto: Stichting Dierenwelzijn Zeeland

MIDDELBURG - De vrijwilligers van Stichting Dierenwelzijn Zeeland kregen zondag twee heftige zaken voor de kiezen. In Domburg overleed namelijk een hond, vermoedelijk als gevolg van oververhitting. Tegen de eigenaren is aangifte gedaan. Een kitten waarmee elders op een strand werd overgegooid, is in beslag genomen, zo meldt de organisatie.

De hond, een Engelse bulldog, bevond zich op een terras aan de rand van de duinen. "Het was volgens de eigenaren niet nodig een dierenambulance te bellen dus greep de serveerster van het terras in en belde ons wel. Zij is op aanwijzing van onze centralist gaan koelen maar hulp mocht helaas niet meer baten", zo schrijft de organisatie op Facebook. "Ondanks alle waarschuwingen in de media over de hitte en het gevaar, zeker bij deze rassen, gebeurt het toch keer op keer weer. We kunnen het echt niet meer bevatten", aldus de dierenhulpverleners.

Na de melding in Domburg kregen de vrijwilligers een nieuwe melding van dierenmishandeling: op het Badstrand in Vlissingen was een groep Franstalige toeristen met een kitten aan het overgooien. Het naar schatting vijf weken oude diertje werd bovendien meerdere malen ondergedompeld in zee. Naast de dierenambulance gingen ook politieagenten en handhavers ter plaatse. Terwijl zij het gesprek aangingen met de toeristen, werd de jonge kat naar een dierenarts gebracht. "Deze heeft de kitten onderzocht, het diertje heeft complete uitputtingsverschijnselen", aldus Stichting Dierenwelzijn Zeeland.

Het katje is in beslag genomen. Er is proces-verbaal opgemaakt tegen de eigenaren. Zij zijn tevens meteen gehoord door de politie. "De eigenaren krijgen de kitten ook niet meer terug", zo laat de politie weten. Tegen de eigenaren van de hond wordt aangifte gedaan.

Tg (10-9-2023 om 21:19)
En geen aangifte tegen de mensen die de kitten mishandelde? Hoe halen mensen het in hun hoofd om zo met dieren om te gaan...
Mevrouw (10-9-2023 om 21:05)
Belachelijke harteloze k*tmensen !!! Aangifte tegen gedaan enkel aangifte opsluiten die dierenbeulen en voorgoed in de gaten houden voordat ze weer een beestje zo op die manier gaan behandelen ! Er moet hier een wet voor komen niet iedereen in Nederland kan of wil goed zijn voor een dier zulke personen moeten in de gaten gehouden worden elk jaar weer opnieuw gebeuren zulke dingen omdat ze sgijt hebben aan het welzijn van een dier !!!
f (10-9-2023 om 20:53)
Mag ik de franse toeristen eens een poosje onderdompelen in onze zilte nat...? Mn maag draait om als ik zulke dingen lees, zou niet voor mezelf instaan als ik het zag.. mvg,f
een Moeder (10-9-2023 om 20:52)
Zelfs hier geen woorden voor . Wat een verschrikkelyke dieren beulen
Arthur (10-9-2023 om 20:40)
Dus de zieke geesten die met die arme kitten aan het overgooien waren en het beestje op overige manieren aan het mishandelen waren hebben niet eens straf gekregen?
Bizar (10-9-2023 om 20:15)
Bizar