Celstraf geëist voor brandstichting

Toegevoegd: 28-04-2011, 17.52 uur
Door: Manfred Berrevoets
MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie in Middelburg heeft donderdag tegen een 22-jarige inwoner van Axel drie jaar cel waarvan een jaar voorwaardelijk geëist. Ook wil de officier dat hij een schadevergoeding van ruim 145.000 schadevergoeding betaalt.

De man wordt ervan verdacht vorig jaar een EHBO-kist van de Axelse scoutingclub te hebben geheeld, een keer te hebben ingebroken in het clubgebouw van de Scouting in Axel en het ook nog eens twee keer te hebben geprobeerd. Ook zou hij geprobeerd hebben eind november het scoutinggebouw in brand te steken en dat op 3 december nog eens deed, met als resultaat dat het gebouw volledig afbrandde. De man ontkent overigens alles.

Volgens officier van justitie J. de Smet is de Axelaar wel degelijk schuldig. Het bewijs daarvoor ontleent ze onder meer aan de camerabeelden en verklaringen van zijn inmiddels ex-vriendin. Volgens die verklaring zou hij zijn vriendin hebben verteld dat hij het scoutinggebouw in brand zou steken. Ook werden er in de woning van de Axelaar diverse attributen aangetroffen die wel héél erg veel leken op de werktuigen en kleding die bij de inbraken waren gebruikt en op de camerabeelden te zien waren.

De achtergrond voor de inbraken en brandstichting zou zijn dat de Axelaar met ruzie de scouting had verlaten. Het alibi van de Axelaar, dat hij de nacht en de vroege uurtjes voor het ontstaan van de brand in het café had gezeten bestempelde de officier als ‘kennelijk leugenachtig’, omdat het café op die tijdstippen gesloten was geweest.

Verder vond de officier het wel héél opvallend dat de Axelaar al van de brand wist nog voor de brandweer was uitgerukt. De uitspraak is over twee weken.