Vrijspraak in zaak woningbrand Baljuwlaan Middelburg

Toegevoegd: 13-03-2024, 15.17 uur
Tegen de man was een celstraf van dertig maanden geëist.
© Foto: Roland de Jong

MIDDELBURG - De 59-jarige Middelburger tegen wie twee weken geleden een celstraf van 30 maanden en het betalen van 79.500 euro aan schadevergoeding, proceskosten en smartengeld was gevorderd omdat hij de echtelijke woning in brand zou hebben gestoken, is daarvan vrijgesproken.

Begin september vorig jaar hadden de echtelieden ruzie en volgens een verklaring van de vrouw was de man de woonkamer van hun huis aan de Baljuwlaan in Middelburg aan het besprenkelen met benzine. Hetzelfde zou gebeurd zijn in de slaapkamer. De vrouw verliet de woning en vervolgens bleek de woning in brand te staan. Haar man had de woning echter reeds verlaten, zo bleek later.

Brandweeronderzoek toonde aan dat de brand was ontstaan in zowel de woon- als een slaapkamer en dat zou allemaal kunnen kloppen met wat de vrouw hen had verteld toen ze 112 belde. Alleen vertelde ze daarbij niet dat haar man al weg was toen zij het alarmnummer belde. Het vonnis van de rechtbank was helder: op het moment dat de vrouw 112 belde, vertoefde haar echtgenoot in het park en hij kon dus nooit in de woning zijn geweest toen de brand ontstond. Vandaar vrijspraak.

Redouane (14-3-2024 om 07:15)
Het is niet de eerste keer dat de vrouw in kwestie haar eigen huis in brand zet, om vervolgens 112 te bellen als de slachtoffer. Goed van de rechtbank om aan waarheidsvinding te doen en de man vrij te spreken. Het is te bizar voor woorden dat toen de brand ontstond haar man weg was en ze dit bewust heeft verzwegen voor de hulpdiensten. Ik hoop dat deze vrouw alsnog wordt vervolgd: 1.valse verklaring en de schuld op een ander schuiven 2. brandstichting Art. 157 WvSr @middelburger --> goed het artikel lezen, bevat essentiële informatie voor de oplettende lezer.
middelburger (13-3-2024 om 19:53)
Wat een achterlijke analyse! Je kunt toch een brand aansteken die pas een kwartier later opvalt en op het moment dat er daadwerkelijk gebeld wordt dat iemand al lang elders is?!?!
job (13-3-2024 om 16:47)
sterkte maat. zo vlak voor pensioen........ Dat je je leven snel weer mag. oppakken.