Deltavlieger neergestort, ernstig letsel

Toegevoegd: 02-02-2014, 12.49 uur - Update: 02-02-2014, 15.54 uur

ZOUTELANDE - In het duingebied van Zoutelande is zondagochtend een 53-jarige Belgische deltavlieger neergestort. Hij raakte ernstig gewond.

Het ongeluk gebeurde rond 10.45 uur op de duintop aan de Duinweg. De man uit Halle was opgestegen vanaf de officiële startplaats voor schermvliegeraars op de duinen tussen het strand en de Duinweg en vermoedelijk door een windvlaag in de duinen teruggeworpen en neergestort. Het slachtoffer kwam bovenop het duin tot stilstand. Hij zat vast en moest worden losgeknipt.

De man kreeg hulp van de KNRM, de politie, de brandweer en de ambulancedienst. Ook het team van de Rotterdamse traumahelikopter ontfermde zich over de gewonde. De helikopter landde bovenop de duinen. Het slachtoffer werd rond 12.25 uur met de helikopter afgevoerd naar het
Universitair Medisch Centrum in Rotterdam, het Erasmus MC.

Het is niet de eerste keer dat in Zoutelande een (ernstig) ongeluk gebeurd met een deltavlieger. Zo klapte in 2007 een man tegen enkele caravans op een nabij gelegen camping en in het voorjaar van 2008 belandden bijvoorbeeld twee paragliders kort na elkaar in een boomtop.

Ook in
januari 2010 gebeurde er een ongeval. In oktober 2011 raakte ook iemand zwaargewond en half december 2012 gebeurde op nagenoeg dezelfde locatie ook een ongeluk. In april 2012 belandde er ook nog iemand in een boomtop.

Jan (3-2-2014 om 07:51)
@rick: ik ben blijkbaar een andere "jan" en ventileer uitsluitend mijn gedachten zonder een oordeel te vellen. Gezien de lijst aan zware ongevallen en de ervaring om bij een gezonde man te constateren dat hij vanaf zijn tepels, geen gevoel meer in zijn lijf heeft, heb ik gereageerd. Ik zo zegggen, lekker blijven vliegen en hopen dat je deze ervaring nooit zal hebben.
Ko Boeije (3-2-2014 om 00:46)
De vliegstek Zoutelande is een uitstekende plaats voor Zeilviegers (delta-) om te vliegen op hellingstijgwind . ik was in het verleden observer van de KNVvL voor die vliegstek. Er mocht toen alleen door piloten met een tweede brevet, en ervaring met vliegen op helling stijgwind, zelfstandig gevlogen worden. En piloten met een eerste brevet onder toezicht van een instructeur. Dan kan er weinig mis gaan. Ik vermoed dat het hier aan ontbroken heeft. In het verleden moesten ook alle vliegbewegingen worden gemeld op de toen nog bestaande politiepost in Zoutelande waar door er controle was. Hoe het nu geregeld is voor het Zeilvliegen en Schermvliegen ter plaatse kan worden opgevraagd bij de KNVvL.
Coco (3-2-2014 om 00:00)
Wat een zielige berichten, waar gaat het heen met de mensheid? Ik hoop dat de klagers over de ziektekosten, niet roken, drinken of te zwaar zijn, want dan kost je de gemeenschap ook geld als je ziek wordt...ja klinkt onzinnig hé? Net zo onzinnig als al die commentaren van sommige! Beterschap, voor deze sportieve man, hopelijk komt hij er goed vanaf!
Alwin (2-2-2014 om 22:31)
Kunnen de Belgen niet gewoon in eigen land hun hobby gaan beoefenen? Duikongevallen 9 van de 10 keer Belgen. Hier ook weer een Belg. Telkens kunnen de Nederlandse hulpdiensten massaal uitrukken. Op kosten van de Nederlandse belasting betaler!
Rick (2-2-2014 om 20:32)
Dezelfde Jan?? Weer een domme opmerking waaruit blijkt dat je geen kennis van zaken hebt!! Zoutelande is een perfecte deltavliegstek, maar jij weet blijkbaar niet wat thermiek is. Die komt hier nl. niet voor; hier wordt gevlogen op stijgwind (ZW-wind).vanuit zee tegen de duinen. Opwaartse luchtstroming dus, maar dat is aan jou niet besteed. In 1989 "ook al een keer" een slachtoffer opgehaald; 25 jaar geleden dus! Als zware ongelukken op de weg zo sporadisch zouden voorkomen zou het verkeer heel wat veiliger zijn. De lokaties zijn zorgvuldig bekeken en uitgezocht. Doe eerst je huiswerk voordat je weer reageert!!
Renata (2-2-2014 om 20:18)
Wat zijn sommige mensen toch harteloos. Hoe kom je erbij om meteen aan geld te denken als je zoiets ziet/leest. Walgelijk. Gun iemand zijn sport! Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Respekt voor al die hulpverleners en ik hoop dat die man er nog goed van af komt.