Bijna 250 verwaarloosde runderen

Toegevoegd: 30-04-2014, 13.10 uur

RILLAND - Bij een bedrijf in Rilland zijn vanmorgen 247 verwaarloosde runderen weggehaald. De veehouder is aangehouden.

Vorige maand vond op het bedrijf aan de Tweedeweg ook al een controle plaats. Medewerkers van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) wilden een onderzoek instellen maar werden daarbij tegengewerkt door de 56-jarige eigenaar. De man verzette zich hevig en moest uiteindelijk door de politie worden afgevoerd.

Tijdens deze controle bleken dat veel runderen slecht verzorgd werden, er diverse kreupele dieren waren en ook dat er koeien waren met huidproblemen. Bij een hercontrole bleek één van de runderen zelfs doodziek te zijn. Dit dier moest ter plekke worden afgemaakt.

Ook vandaag vond weer een controle plaats op het veebedrijf. Deze werd uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Zij kreeg assistentie van de politie en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Vandaag werd geconstateerd dat de dieren geen droge ligplaatsen hadden en dat er zieke en kreuepele dieren op het bedrijf verbleven die geen behandeling kregen. "Het was duidelijk dat de veehouder eerdere afspraken over de behandeling van de dieren niet nakwam. Dit was voldoende reden om de runderen weg te halen en over te brengen naar een opvangadres. Hier zullen zij de nodige zorg ontvangen", aldus een woordvoerder.

De veehouder is ook vandaag weer door de politie aangehouden.

Zie ook:
- Runderen slecht verzorgd, boer opgepakt (14-03-2014)

nick (30-4-2014 om 23:22)
Zielig, zielig zeg! laat die boer nou toch met rust jongens dieren zijn kerngezond bij iedere boer is er wel eens wat! Gaat elke zeurpiet hier nu ook geen vlees meer eten?
M.J. (30-4-2014 om 22:53)
De NVMA moet met veel machtsvertoon toch nog even proberen deze veehouder in de zeik te zetten, want 8 jaar geleden stonden hun voor schut, toen de rechter bepaalde dat ze onterecht gehandeld hadden! Omroep Zeeland de boel in het journaal ook lekker overdrijven en aandikken natuurlijk! Wat een belachelijk gedoe! Helemaal niks mis met deze dieren, zien er gewoon goed uit, net als bij een andere veehouder. Precies wat zijn zoon zei, op 250 dieren lopen dr altijd een paar tussen die mank lopen of wat huidproblemen hebben. Dit gedoe is gewoon iemand kapot maken die dag en nacht in touw is voor zijn bedrijf! Echte nederlandse theorische ambetaars!!!! zonder helder verstand van zaken! met dr plastic broekpakjes aan!
J (30-4-2014 om 22:20)
Als ik zo kijk zien ze er niet verwaarloosd uit. Triest dat dit weer zo opgeblazen wordt in de media... Sterkte voor de boer en zijn familie,
Dierenvriend (30-4-2014 om 21:55)
Helemaal eens met 'bekende' !! Kom zelf ook wel eens op dit bedrijf en de dieren zien er top uit! Ze krijgen goed en zeker genoeg voer! Ze proberen op alle mogelijke manieren het bedrijf van deze man ten onder te krijgen. Waardeloze k.t AID , of NVWA zoals dat tegenwoordig heet! De overheid kan beter eens wat doen aan het donkere schorem wat in ons land rond loopt!!
Anthonia (30-4-2014 om 21:47)
Dit is werkelijk BELACHELIJK!! Die beesten zien er heel goed en gezond uit. Overal gaat er wel eens één dood. Dat is vrij normaal. Deze man heeft hun weleens te pakken gehad, en nu pakken de zakken hem op deze misselijke manier terug. Gelukkig is de boer NIET achterlijk!!! ben het verder helemaal met Ruben eens!!
Susanne (30-4-2014 om 21:42)
Waar denken we dat het kilo-knaller vlees vandaan komt?