Aangifte na overlijden hond, kitten in beslag genomen

Toegevoegd: 10-09-2023, 19.52 uur - Update: 10-09-2023, 22.28 uur
De jonge kat is naar een arts gebracht en in beslag genomen.
© Foto: Stichting Dierenwelzijn Zeeland

MIDDELBURG - De vrijwilligers van Stichting Dierenwelzijn Zeeland kregen zondag twee heftige zaken voor de kiezen. In Domburg overleed namelijk een hond, vermoedelijk als gevolg van oververhitting. Tegen de eigenaren is aangifte gedaan. Een kitten waarmee elders op een strand werd overgegooid, is in beslag genomen, zo meldt de organisatie.

De hond, een Engelse bulldog, bevond zich op een terras aan de rand van de duinen. "Het was volgens de eigenaren niet nodig een dierenambulance te bellen dus greep de serveerster van het terras in en belde ons wel. Zij is op aanwijzing van onze centralist gaan koelen maar hulp mocht helaas niet meer baten", zo schrijft de organisatie op Facebook. "Ondanks alle waarschuwingen in de media over de hitte en het gevaar, zeker bij deze rassen, gebeurt het toch keer op keer weer. We kunnen het echt niet meer bevatten", aldus de dierenhulpverleners.

Na de melding in Domburg kregen de vrijwilligers een nieuwe melding van dierenmishandeling: op het Badstrand in Vlissingen was een groep Franstalige toeristen met een kitten aan het overgooien. Het naar schatting vijf weken oude diertje werd bovendien meerdere malen ondergedompeld in zee. Naast de dierenambulance gingen ook politieagenten en handhavers ter plaatse. Terwijl zij het gesprek aangingen met de toeristen, werd de jonge kat naar een dierenarts gebracht. "Deze heeft de kitten onderzocht, het diertje heeft complete uitputtingsverschijnselen", aldus Stichting Dierenwelzijn Zeeland.

Het katje is in beslag genomen. Er is proces-verbaal opgemaakt tegen de eigenaren. Zij zijn tevens meteen gehoord door de politie. "De eigenaren krijgen de kitten ook niet meer terug", zo laat de politie weten. Tegen de eigenaren van de hond wordt aangifte gedaan.

J.M. Stegeman (12-9-2023 om 22:56)
De mensen die hun hond uit pure onwetendheid of stupiditeit aan oververhitting blootstellen, moeten aangepakt worden. Maar mensen (nee, ze zijn deze naam niet waardig), die met een jonge poes aan het overgooien zijn en het beestje meermalen in de zee dompelen..... Ze mogen héél blij zijn dat ik, en heel veel van mijn vrienden, niet daar ter plekke waren!
Basje (12-9-2023 om 16:23)
Tranen in mijn ogen na het lezen van deze mishandelingen. Precies hetzelfde doen met die lui. En nooit geen dieren meer toestaan. Achterlijke debielen!
Triest (11-9-2023 om 22:35)
Zo in het verhaal van die kitten opgegaan, dat we de hond die het niet overleefd heeft, over het hoofd zien. Dit is net zo erg, het arme diertje heeft een heel slecht einde gehad. Leuk hoor huisdieren, maar we gaan lekker naar het strand en laten ons hondje lekker in de auto. Lekker aan jezelf denken? Die diertjes is omdat we het zo graag wilde, tot dat je merkt dat het ook een beperking is..eerst nadenken, dan doen , Het zijn ook kindjes die bij een gezin horen, kan je die verantwoordelijkheid niet dragen, begin er dan niet aan pffffff
Dré (11-9-2023 om 22:27)
Konden ze niet met hun eigen moeder over gooien? Rare praktijken
Mike (11-9-2023 om 21:31)
Ik was er niet bij maar ik gok zomaar dat deze "Franstaligen" geen echte Fransoosen waren...
Triest (11-9-2023 om 21:30)
In mijn eerste reactie was ik misschien nog al mild , met €1000,- boete. Nu zijn wij best wel benieuwd, welke boete er opgelegd is, maar ze zitten vast en zeker al terug in Frankrijk. (Beetje)jammer, je mag schijnbaar mens en dier iets aandoen en zeggen, ik was onder invloed of heb een nare ervaring meegemaakt? Wij zouden diertje zo mee naar huis nemen, en een goed leven geven. Hier kan je nog uren over babbelen, maar een harde hand is hier zeker op zijn plek. Zou vreselijk zijn dat dit diertje terug komt bij deze hufters.