Ouwerkerk

Al sinds haar oprichting bewaakt de reddingsbrigade Zierikzee-Duiveland het strandje van Ouwerkerk. Een klein strandje aan de Oosterschelde waar op hoogtij dagen zo'n 300 badgasten zitten en zo'n 150 duikers hun hobby beoefenen. De reddingspost van deze brigade, welke bestaat uit een bewakingspost en een bootcontainer, wordt bemand door professioneel opgeleide vrijwilligers. De vrijwilligers zijn actief in de periode van Hemelvaart tot begin september.

Het enthousiasme voor het reddingswerk brengt de vrijwilligers ertoe om het geleerde in de praktijk te brengen. Voor de strandbewaking heeft de brigade de beschikking over een grote hoeveelheid eigen materiaal zoals: 2 reddingsboten, een terreinvoertuig, beschermende kleding, EHBO uitrusting, diverse communicatiemiddelen en een zuurstofkoffer ten behoeve van duikongevallen.

Het optreden van de strandwachten is voornamelijk preventief. Immers voorkomen is beter dan genezen. Uit de strandverslagen van de afgelopen jaren blijkt dat er jaarlijks ongeveer 10 keer hulp wordt geboden aan duikers, 5 a 10 zwemmers in de moeilijkheden kwamen en ongeveer een kleine 100 keer de hulp werd ingeroepen voor een EHBO geval.

« Ga terug