De evolutie van sportverslaggeving in onze digitale tijd

Toegevoegd: 28-07-2023, 12:59 uur

Tegenwoordig is sport niet meer weg te denken uit onze maatschappij. We beoefenen zelf diverse sporten, maar kunnen ook via de media de prestaties van de meest uiteenlopende sporters en teams volgen. Het is dan ook bijna niet voor te stellen dat dit zo’n 150 jaar geleden nog heel anders was.

Sporten was lange tijd iets voor de elite en zoiets als sport journalistiek bestond al helemaal niet op grote schaal. Hoe is de sportverslaggeving geworden zoals het nu is en welke invloed heeft onze huidige digitale maatschappij op de representatie van sport in de media?

Sport en media, onlosmakelijk met elkaar verbonden

Sport en media zijn tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden. Teams en sporters gebruiken de media om bekendheid en sponsoren te verwerven. Tegelijkertijd is sport voor de media belangrijk omdat het een van de meest populaire onderwerpen is. Zo hebben sport en media elkaar nodig.

Toch bestaat deze wisselwerking nog niet zo heel erg lang. Lange tijd was sporten iets wat niet voor de gewone mens was weggelegd. Arbeiders hadden te weinig vrije tijd en geld om sporten te beoefenen. Pas met het toenemen van de welvaart, werd sporten beter toegankelijk. Daarmee kwam ook de sport journalistiek in opkomst. Sport en massamedia groeiden samen op tot wat het tegenwoordig is.

Dit begon met simpele wedstrijdverslagen in kranten. Communicatie verliep langzaam en veel mensen konden niet zelf bij een wedstrijd aanwezig zijn. Met de opkomst van sportverslaggeving via radio en televisie veranderde dit steeds meer in een combinatie van achtergronden, interviews en analyses tot het uitgroeide tot wat het vandaag de dag is.

Sportverslaggeving in de digitale tijd

In onze huidige digitale tijd is de sportverslaggeving nog sterker veranderd. Op internet kun je live streams volgen van welke sport je maar wilt. Niet alleen kijk je naar de voetbalwedstrijden van Nederlandse teams, maar je kunt ook de teams uit landen aan de andere kant van de wereld volgen. Een simpel wedstrijdverslag in de krant is daarom allang niet meer interessant. Veel mensen volgen sport vandaag de dag dan ook online. Uitslagen komen direct binnen en je hoeft niets meer te missen.

De sportbeleving is door de opkomst van diverse nieuwe media platforms heel anders geworden. Er kan live verslag worden gedaan van wedstrijden, bijvoorbeeld via een platform zoals Twitter. Online zijn er bovendien allerhande voorbeschouwingen en analyses te vinden. Interviews met spelers en coaches zijn online te bekijken en fans kunnen met elkaar in discussie over de wedstrijd, opstelling of andere sportgerelateerde zaken. Sporters worden nauwlettend in de gaten gehouden en nieuws over bijvoorbeeld blessures of transfers wordt direct grootschalig gedeeld. De sportverslaggeving is hierdoor veel meer onderdeel geworden van het publieke domein.

Sport waar en wanneer je maar wilt

Waar sportverslaggeving zo’n 150 jaar geleden nog helemaal niet bestond, is het tegenwoordig overal om ons heen. We kunnen altijd en overal wedstrijden (terug)kijken, hebben beschikking over diepgaande voorbeschouwingen en analyses en kunnen in gesprek met andere sportliefhebbers. Als er nieuws is, wordt dit direct met de wereld gedeeld en via livestreams kunnen we 24/7 sport kijken. Voor wie dat wil kan altijd en overal bezig zijn met sport.

De ontwikkeling van nieuwe digitale platforms staat niet stil. Gezien de onlosmakelijkheid waarmee sport en media met elkaar verbonden zijn, kan het ook niet anders dan dat de sportverslaggeving in de komende jaren nog verder zal ontwikkelen. De opkomst van nieuwe media platforms en ontwikkelingen zoals Artificial Intelligence zouden zomaar van invloed kunnen zijn op sport in de media. Hoe deze en andere ontwikkelingen uit zullen pakken, is afwachten. Wat wel zeker is, is dat sportverslaggeving, in welke vorm dan ook, echt niet meer uit onze maatschappij weg te denken is.

« Ga terug