Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Ook zo moe van klanten die niet betalen? Dit kan de oplossing zijn

Toegevoegd: 21-10-2022, 14:13 uur




Klanten die niet zo snel zijn met de betaling horen helaas bij het lot van een ondernemer. Je kunt op de factuur zetten dat er binnen een bepaalde termijn betaald moet worden, maar er zijn altijd klanten die de termijn overschrijden. Dit is om meerdere redenen vervelend. Er gaat een hoop tijd en frustratie in zitten, en misschien nog wel belangrijker is dat je je geld niet krijgt. Voor bedrijven met een miljoenenomzet is dat niet zo erg, maar kleine ondernemers hebben het geld vaak hard nodig. Wist je dat je op een vrij eenvoudige en voordelige manier de zekerheid hebt dat je facturen worden betaald?

Debiteurenbeheer

Als je het debiteurenbeheer gaat uitbesteden, ben je verzekerd van inkomsten. De facturen worden gekocht door een factoringmaatschappij. Ze betalen het volledige bedrag van de factuur. Er zijn factoringmaatschappijen die facturen zelfs binnen 24 uur betalen. Daardoor kan jij lekker verder met datgene waar je je bedrijf voor hebt, en dat is ondernemen.
Het grote voordeel van het uitbesteden is dat je geen tijd meer kwijt bent aan de vraag of je klanten wel op tijd betalen. Dit wordt volledig overgenomen door de factoringmaatschappij, compleet met alle zorgen.

Wat kost het uitbesteden van debiteurenbeheer?
Vanzelfsprekend zijn er kosten verbonden aan het uitbesteden van het debiteurenbeheer. Op de website van het bedrijf dat de factoring aanbiedt, vind je een overzicht van de kosten. Het is over het algemeen een vast bedrag per factuur. Dit loopt uiteen van 2 procent van het bedrag van de factuur tot 5 procent. Er worden geen abonnementskosten gerekend, waardoor je redelijke zekerheid over de maandelijkse kosten hebt. De hoogte van het bedrag is dus afhankelijk van het aantal facturen dat je die maand verstuurt.

Beter voor de relatie met je klanten
Het is nooit leuk om een klant achter de vodden te zitten met de vraag waarom er nog niet betaald is. De eerste keer vraag je het misschien nog niet eens. Maar als het vaker gebeurt, zal je toch in actie moeten komen. En dat kan de relatie met je klant behoorlijk onder druk zetten. Als je het debiteurenbeheer hebt uitbesteed, hoef je zelf niet achter laat betalende klanten aan. Dat doe de factoringmaatschappij. Daardoor kan jij aan de goede relatie met je klant blijven bouwen.

Nadelen uitbesteden debiteurenbeheer
Er zitten ook nadelen aan het uitbesteden van het debiteurenbeheer. Sommige ondernemers vinden het een nadeel dat ze niet weten hoe een factoringmaatschappij met klanten omgaat. Als je met een goed bedrijf samenwerkt, hoe je je daar echter geen zorgen om te maken.

Een ander minpunt is dat er kosten aan verbonden zitten. Dit zijn geen onoverkomelijke bedragen, maar toch. En als je zelf geen omkijken meer hebt naar debiteuren, hoef je je daar ook niet meer in te verdiepen. Zo gaat kennis die je hebt opgedaan misschien verloren. En als er nieuwe regelgeving komt, heb je daar ook geen idee van.


« Ga terug


Cookie-instellingen beheren